راه‌اندازی گروه «یاوران معروف» در دانشگاه فردوسی مشهد برای اعمال فشار بر دانشجویان

از اعتراضات دانشجویی در ایران

در ادامه فشارها بر دانشجویان و استادان مستقل، معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی از تشکیل گروه‌هایی با نام «یاوران معروف» خبر داد.

در این اطلاعیه آمده که این افراد می‌توانند در انجام اقداماتی از جمله جلوگیری از ورود دانشجویان و استادان به داخل دانشگاه و حتی بیرون کردن آنها از این محوطه آموزشی «مداخله» داشته باشند.

قرار است این گروه تحت نظارت اداره انتظامات دانشگاه فعالیت کند.

بیشتر در این باره: دانشگاه بهشتی دانشجویان دارای محکومیت انضباطی را از تحصیلات تکمیلی محروم کرد

خبرنامه دانشجویان امیرکبیر با انتشاراین خبر نوشته این افراد «وظیفه آدم‌فروشی و مزاحمت برای دانشجویان، کارکنان و اساتید را خواهند داشت».

این اطلاعیه در شرایطی منتشر شده که دانشگاه فردوسی مشهد، پیش از این شاهد سرکوب گسترده اساتید و دانشجویان بوده است.

در جریان اعتراضات پس از جان‌ باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی در سال گذشته، دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه فردوسی مشهد شاهد گسترده‌ترین اعتراضات دانشجویی بود.

جمهوری اسلامی پس از سرکوب گستردهٔ اعتراضات، اقدامات بیشتری را برای کنترل دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور آغاز کرده که هم‌چنان ادامه دارد.

بیشتر در این باره: تأکید فعالان دانشجویی ۱۲ دانشگاه ایران بر «ایستادگی مقابل سرکوب حکومتی» در سال تحصیلی جدید

در همین زمینه شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز ۱۹ آذرماه اعلام کرد که کمیته انضباطی دانشگاه تهران برای دست‌کم ۳۰ دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه‌ پرونده انضباطی تشکیل داده است.

کانال تلگرامی این شورا نوشت که این دانشجویان به اتهام «شرکت در تجمع اعتراضی روز دانشجو» به کمیته انضباطی احضار شده‌اند.

در روزهای گذشته نیز دانشگاه بهشتی اعلام کرد دانشجویان دارای محکومیت انضباطی امکان استفاده از «سهمیه استعدادهای درخشان» برای ورود به مقاطع بالاتر را ندارند.