بازگشت دوباره به ماه

Your browser doesn’t support HTML5

در قسمت دوم پادکست چیستا از مجموعه پادکست‌های رادیو فردا، داستان تلاش دوباره انسان برای سفر سرنشین‌دار به ماه و دلایل اهمیت آن را تعریف کرده‌ایم. اگر به این موضوع بیشتر علاقه‌مندید شاید مطالعه منابعی که در قسمت بیشتر بخوانید (پایین) وجود دارد، برای شما جذاب باشد. نظرات خود درباره پادکست« چیستا» را با ما درمیان بگذارید و اگر مایل هستید داستانی را درباره موضوع خاص، در این پادکست برای شما روایت کنیم از طریق ایمیل: fardapodcasts@rferl.org یا از طریق @contactfardamusic برای ما بفرستید. اگر از شنیدن این پادکست راضی هستید، در پادگیر مورد علاقه‌تان مشترک ما شوید و شنیدن آن را به دوستان خود هم توصیه کنید. تهیه و اجرا:‌ پوریا ناظمی

مجله نجوم شماره ۱۹۶، خرداد ۱۳۸۹، پرونده ویژه «ناسا به روایت اوباما»: در این ویزه‌نامه ضمن مرور تاریخی داستان پروژه‌های اصلی ناسا، سخنرانی اوباما و طرح او درباره آینده ناسا، یادداشت‌هایی از دکتر فیروز نادری و بروس مک‌کندلس فضانورد افسانه‌ای ناسا منتشر شده است.

نوشته «پاسخی به شکاکان سفر به ماه» تلاش برای توضیح چند شایعه رایج درباره دروغ بودن سفر به ماه است.
کتاب «۱۹۶۹:عقاب بر ماه نشست» نوشته پیتر راین. این کتاب که تقریباً به طور هم‌زمان در ایران ترجمه و از سوی شرکت سهامی کتاب‌های جیبی منتشر شد، روایتی دست اول از تاریخچه و داستان سفر و فرود بر ماه در ماموریت آپولو ۱۱ است. انتشار هم‌زمان این کتاب در ایران، یکی از رویدادهای کم نظیر در تاریخ انتشارات علم در ایران نیز به شمار می‌رود.

کتاب RIGHT STUFF نوشته تام وولف که علاوه بر اینکه روایتی دست اول از داستان اولین گروه‌های فضانوردان را ارائه می دهد، از نظر نوشتار یکی از آثار چشمگیر حوزه نویسندگی علمی است.

کتاب « Failure Is Not an Option» نوشته جن کرنز، مدیر اتاق کنترل ماموریت آپولو ۱۳ که ضمن شرح حالی از داستان شکل‌گیری برنامه آپولو جزییات ماموریت نجات آپولو ۱۳ را روایت کرده و از تلاش‌های ناموفق برای ادامه ماموریت آپولوها نوشته است.

در باره ماموریت آپولو ۱۳، فیلم سینمایی آپولو ۱۳ به کارگردانی ران هوارد و بازی تام هنکس روایت نسبتاً دقیقی از این ماجرای شگفت‌انگیز عصر فضا است.

فیلم قدم گذاشتن آرمسترانگ بر ماه:
https://youtu.be/3dugnGpSel4?si=zzAyI8aiEOBLk9-j

فیلم سخنرانی جان اف کندی در دانشگاهریس درباره برنامه فضایی ناسا و ایده سفر به ماه:
https://youtu.be/QXqlziZV63k?si=FhiCVnA5-jo5SPnW
سخنرانی کندی در جلسه مشترک مجلسین ایالات متحده و صحبت از اراده سفر به ماه:
https://youtu.be/GhgVZLrxiu0?si=-qNwMDkpKBbPkPPB

صفحه برنامه آرتمیس در وب سایت ناسا:
https://www.nasa.gov/specials/artemis
وب‌سایت آژانس فضایی هندوستان که جزییات ماموریت‌های این کشور به مقصد ماه را تحت عنوان Chandrayaan می‌توانید پیدا کنید.
https://www.isro.gov.in

وب سایت آژانس فضایی چین:
https://www.cnsa.gov.cn/english

دسترسی به وب‌سایت اصلی آژانس فضایی روسیه Roscosmos.ru در برخی از کشورها ممکن نیست. اما دسترسی به مرکز آموش‌های فضایی یوری گاگارین ممکن است:
https://www.gctc.ru