آمریکا از حمله به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق خبر داد

پرواز یک جنگنده آمریکایی از روی عرشه ناو هواپیمابر آیزنهاور (عکس از آرشیو)

وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که در واکنش به حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران، ارتش آمریکا مواضع این شبه‌نظامیان را در عراق هدف حمله هوایی قرار داد.

لوید آستین بامداد چهارشنبه چهارم بهمن در بیانیه‌ای تصریح کرد: «به دستور رئیس جمهور بایدن، نیروهای ارتش آمریکا عملیاتی ضروری و متناسب علیه سه تاسیسات مورد استفاده شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله و چند گروه دیگر مورد حمایت ایران انجام دادند».

او با تاکید بر اینکه ایالات متحده به دنبال تشدید درگیری در منطقه نیست، هشدار داد که آمریکا هرگز در اتخاذ اقدامات بیشتر برای دفاع از منافع و افراد خود تردید نخواهد کرد.

در همین حال قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، حملات آمریکا را «نقض آشکار حاکمیت» این کشور خواند و در توییتی نوشت: هدف قرار دادن مقر حشدالشعبی در القائم و جرف‌الصخر «کمکی به آرام شدن اوضاع نمی‌کند».

بنابر اعلام فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در حملات بامداد چهارشنبه مقر کتائب حزب‌الله و همچنین تاسیسات مربوط به توانایی‌های موشکی و پهپادی این گروه و سایر گروه‌های وابسته به ایران در عراق هدف قرار گرفتند.

سنتکام تصریح کرده که این حمله در پاسخ به حملات کتائب حزب‌الله از جمله حمله اخیر آنها به پایگاه هوایی الاسد صورت گرفت.

بیشتر در این باره: سنتکام: شبه نظامیان مورد حمایت ایران با موشک بالستیک به پایگاه الاسد در عراق حمله کردند

حمله موشکی و راکتی به پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب عراق روز شنبه ۳۰ دی‌ماه انجام شد و سنتکام اعلام کرد پدافند هوایی پایگاه اکثر موشک‌ها و راکت‌ها را رهگیری و منهدم کرد اما دو موشک به پایگاه اصابت کرد.

برخی رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری فرانسه، گزارش دادند که در این حمله ۱۷ موشک و راکت از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به سمت این پایگاه پرتاب شد.

از سوی دیگر صبح چهارشنبه و ساعاتی پس از انتشار خبر حملات آمریکا به مواضع کتائب حزب‌الله عراق، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از حمله تلافی‌جویانه گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به پایگاه نیروهای آمریکایی در دیرالزور سوریه خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، در این حمله پایگاه نیروهای آمریکا در میدان نفتی‌ـ‌گازی کونیکو در استان دیرالزور سوریه هدف موشک قرار گرفت.

پنتاگون هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

ایالات متحده حدود ۲۵۰۰ نیرو در عراق و ۹۰۰ نیرو در سوریه دارد که در زمینه مشاوره و کمک به نیروهای محلی برای مقابله با داعش فعالیت می‌کنند.

از زمان آغاز جنگ اسرائیل و گروه حماس که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته می‌شود، پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی در این دو کشور نزدیک به ۱۵۰ بار هدف حملات راکتی و پهپادی قرار گرفته است.

بنابر اعلام پنتاگون، گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی در این مدت دست‌کم ۵۸ حمله در عراق و ۸۳ حمله در سوریه انجام داده‌اند.