آمریکا از نقش «بی بدیل» دوحه در مذاکرات بر سر گروگان‌ها دفاع کرد

ودانت پاتل

پس از انتشار یک فایل صوتی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که از قطر به عنوان کشوری «مشکل‌ساز» انتقاد کرد‌ه است، وزارت خارجه آمریکا از نقش قطر به عنوان میانجی در مذاکرات بین اسرائیل و گروه افراطی حماس دفاع کرد.

در خلال نشست مطبوعاتی روزانه در وزارت خارجه آمریکا ، ودانت پاتل، معاون سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات بنیامین نتانیاهو و تاثیر آن بر به تعویق افتادن آزادی گروگان‌ها گفت :«من هیچ ارزیابی مشخصی در مورد آن اظهارات یا برخی از صداهایی که در این فایل در حال پخش است ندارم. »

آقای پاتل با این حال گفت :‌«آنچه می‌توانم بگویم - و دیروز کمی در مورد آن صحبت کردم - این است که قطر نه فقط در رابطه با درگیری جاری، بلکه در زمینه اولویت‌های دیگر ایالات متحده در منطقه، یک شریک منطقه‌ای جدایی‌ناپذیر، غیرقابل جایگزین و کلیدی بوده است.»

این مقام مسئول در ادامه تاکید کرد که واشینگتن « مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با قطری‌ها در مورد تعداد زیادی از مسائل کلیدی است .»

روز چهارشنبه چهارم بهمن ماه ، ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در شبکه ایکس نوشت: «ما از اظهاراتی که گزارش‌های رسانه‌ای مختلف می‌گویند متعلق به نخست وزیر اسرائیل است و آن‌ها را درباره نقش قطر در میانجی‌گری مطرح کرده، برآشفته شده‌ایم.»

او ادامه داد: «اگر این اظهارات صحت داشته باشد، نخست وزیر اسرائیل تنها به دلایلی که به نظر می‌رسد در خدمت حرفه سیاسی اوست به جای آن‌که اولویت آنها با نجات جان‌های بی‌گناه و از جمله جان گروگان‌های اسرائیلی باشد، دارد سد راه فرآیند میانجی‌گری می‌شود و به آن لطمه می‌زند.»

قطر بنیامین نتانیاهو را متهم کرده که «به جای قائل شدن اولویت برای نجات جان بیگناهان، از جمله گروگان‌های اسرائیلی، به منافع سیاسی خود فکر می‌کند» که به «تضعیف روند میانجی‌گری منجر خواهد شد.»
این در حالی است که دفتر نخست وزیری اسرائیل به این سخنان واکنشی نشان نداده است.

کانال ۱۲ اسرائیل در بخش خبری خود در روز سه‌شنبه ۳ بهمن، صدای ضبط شده‌ای از جلسه ملاقات با خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی را پخش کرد که در آن، بنیامین نتانیاهو قطر را «مسئله‌ساز» می‌خواند.

در ادامه تنش میان دوحه و اورشلیم، وزیر دارایی دولت بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه پنجم بهمن، این کشور را «پدرخوانده» گروه افراطی حماس معرفی کرد.

گروه افراطی حماس که از سوی آمریکا و اروپا تروریستی شناخته شده، روابط نزدیکی با حاکمیت قطر دارد و شماری از رهبران آن ساکن قطر هستند.

در پیام وزیر دارایی اسرائیل در شبکه ایکس آمده که «قطر کشوری است که از تروریسم حمایت و آن را تأمین مالی می‌کند، پدرخوانده حماس است و تا حد زیادی مسئول قتل عام شهروندان اسرائیلی توسط حماس (در حمله روز ۱۵ مهر آن گروه افراطی) است».

با وجود ادامه تنش لفظی میان مقامات دو کشور ،در ادامه تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی جدید برای ایجاد وقفه در جنگ غزه، و آزادی گروگان‌ها، قرار است رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا به زودی با نخست‌وزیر قطر دیدار کنند.

قطر با اسرائیل رابطه دیپلماتیک رسمی ندارد اما در کنار مصر یکی از دو میانجی‌گر اصلی در مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس با هدف آزاد کردن ۱۳۶ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در دست گروه‌های افراطی مسلح در غزه است.