دولت فرانسه از کمک‌های نقدی اضطراری به کشاورزان معترض خبر داد

اعتراضات گسترده کشاورزان فرانسه

نخست‌وزیر جدید فرانسه، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه، در پاسخ به اعتراضات گسترده کشاورزان خشمگین٬ از «کمک‌های نقدی اضطراری به کشاورزان» و همچنین «کنترل مواد غذایی وارداتی»، خبر داد.

این وعده‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت فرانسه امیدوار است جنبش اعتراضی کشاورزان که با تراکتورهایشان، بزرگراه‌های سراسر فرانسه را مسدود کرده‌اند، روی به آرامی بگذارد.

این کشاورزان به دنبال دستمزد بهتر، محدودیت‌های کمتر و هزینه‌های پایین‌تر در کار خود هستند. آنها در بزرگراه‌های انباشته از یونجه در اطراف پاریس اردو زده‌اند. تحلیلگران فرانسوی می‌گویند این بزرگترین چالش را برای گابریل اتل نخست وزیر جدید فرانسه از زمان انتصاب او در کمتر از یک ماه گذشته است.

آقای اتل روز سه‌شنبه، در یک سخنرانی سیاسی مهم در مجلس ملی فرانسه تلاش کرد تا نگرانی‌ها درباره این معضلات را برطرف کند.

آقای اتل در مجلس ملی فرانسه گفت :‌ «ما باید کشاورزانی که کار می کنند و نگران آینده و معیشت خود هستند بشنویم.»

به گفته او هدف روشن است و آن «تضمین رقابت منصفانه» است. او تاکید کرد که مقرراتی که برای کشاورزان فرانسوی اعمال می‌شود باید از سوی محصولات خارجی نیز رعایت شود.

گابریل اتل از کمک اضطراری به تولیدکنندگان شراب و همچنین پرداخت سریع یارانه های اتحادیه اروپا به کشاورزان خبر داد.

کشاورزان فرانسوی بر این باورند که رشد و پرورش غذا بسیار دشوار شده و به اندازه کافی سودآور نیست.آنها تهدید کرده‌اند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان، به پاریس ، میزبان بازی‌های المپیک تابستانی در شش ماه دیگر نقل مکان خواهند کرد.

دولت فرانسه از اعزام ۱۵۰۰۰ نیروی پلیس ، عمدتاً در پاریس، برای جلوگیری از هرگونه تلاش معترضان برای ورود به پایتخت خبر داده‌است.

در کشور بلژیک نیز ، هیئتی از انجمن کشاورزان جوان این کشور برای سومین روز متوالی بزرگراه اصلی بین پاریس و بروکسل را در خارج از پایتخت بلژیک مسدود کرده‌اند. آنها مانند کشاورزان دیگر در سراسر اتحادیه اروپا، خواستار اعمال بوروکراسی کمتر و پول بیشتری برای محصولات خود هستند.

کشاورزان در اسپانیا و ایتالیا نیز به این جنبش پیوسته‌اند.

جنبش کشاورزان در فرانسه جلوه دیگری از بحران جهانی غذا است که با جنگ میان روسیه و اوکراین در دوسال اخیر تشدید شده است .