گزارش‌ها در باره واکنش حماس به پیشنهاد آتش‌بس در غزه؛ «بیانیه قطر عجولانه است»

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر،

به دنبال اظهارات سخنگوی وزارت خارجه قطر درباره واکنش «مثبت» گروه افراطی حماس به پیشنهاد آتش‌بس در غزه ، یک مقام دیگر این کشور روز پنجشنبه گفت، این گروه فلسطینی هنوز به طور رسمی به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

یک مقام قطری به رویترز گفت: «هنوز توافقی حاصل نشده است. حماس این پیشنهاد را مثبت ارزیابی کرد، اما ما منتظر پاسخ آنها هستیم.»

در همین زمینه یک منبع بلندپایه فلسطینی به شبکه خبری المیادین، همسو با ایران، سوریه و حزب الله لبنان گفت:« قطر پیش از زمان موعد اعلام کرده است که حماس با پیشنهاد آتش بس موافقت کرده است.»

این منبع با ادعای اینکه رهبری حماس هنوز در قاهره برای بحث در مورد این پیشنهاد با میانجی‌های مصری برنامه ریزی نکرده است، گفت: «این بیانیه از سوی قطر،عجولانه و نادرست است.»

آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی گروه حماس را یک سازمان تروریستی می دانند.

یک منبع نزدیک به گروه افر اطی حماس نیز به خبرگزاری فرانسه گفته‌است که «هنوز توافقی در مورد چارچوب این توافق وجود ندارد و اظهارات قطر عجولانه است.»

این منبع آگاه به شبکه خبری المیادین می‌گوید ارایه گزارش‌های مثبت درباره طرح آتش بس، بخشی از تلاش دولت اسرائیل برای برانگیختن انتظارات عمومی در خصوص این توافق احتمالی جدید است.
این شبکه دلایلی درباره این ادعا ارایه نکرده است.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر، پیشتر گفته بود که توافق پیشنهادی «از سوی اسرائیل تایید شده و در حال حاضر یک تایید اولیه مثبت از طرف حماس نیز وجود دارد.»

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه قطر در دانشگاه جان هاپکینز در واشینگتن باعث برپایی چندین جشن در غزه شد و قیمت نفت خام نیز رو به کاهش گذاشت.

طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای اسماعیل هنیه، رئیس حماس، نیز در گفت‌وگو با رویترز تاکید کرده‌است که این گروه، پیشنهادی را که در پاریس تهیه شده‌، دریافت کرده‌، اما هنوز به هیچ یک از طرف‌ها پاسخی نداده‌است.

آقای النونو گفت: «نمی‌توانیم بگوییم که مرحله کنونی مذاکره صفر است و در عین حال نمی‌توانیم بگوییم که به توافق رسیده‌ایم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که روز دهم بهمن ماه، نخست‌وزیر اسرائیل در پاسخ به برخی گزارش‌های منتشر شده درباره توافق در مذاکرات اخیر پاریس تأکید کرد که نیروهای نظامی این کشور از نوار غزه عقب‌نشینی نمی‌کنند و هزاران زندانی فلسطینی آزاد نخواهند شد.

وزارت بهداشت گروه افراطی حماس مجموع تلفات ساکنان نوار غزه از زمان آغاز عملیات اسرائیل را بیش از ۲۶ هزار و ۷۵۱ کشته و ۶۵ هزار و ۶۳۶ زخمی اعلام کرده است.