پیروزی جو بایدن در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در کارولینای جنوبی

جو بایدن

انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا برای تعیین نامزد نهایی حزب دموکرات شامگاه شنبه ۱۴ بهمن در ایالت کارولینای جنوبی برگزار شد و بنابر نتایج غیررسمی، جو بایدن با فاصله بسیار، اکثریت آراء را از آن خود کرد.

دو رقیب جو بایدن در در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها دین فیلیپس، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، و ماریان ویلیامسون، نویسنده و کنشگر، هستند.

شمارش آرا هنوز به پایان نرسیده اما رسانه‌های آمریکا از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده‌اند شمارش چهارپنجم برگه‌های رای نشان می‌دهد جو بایدن بیش از ۹۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش‌ها، خانم ویلیامسون و آقای فیلیپس با فاصله بسیار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

پس از دهه‌ها، این نخستین بار است که انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها به جای آیووا و سپس نیوهمپشایر، از ایالت کارولینای جنوبی آغاز می‌شود.

این تغییر در کمیته ملی دموکرات، کادر رهبری حزب دموکرات، به تصویب رسید و انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها در ایالت آیووا برگزار نشد.

با این حال مقام‌های ایالت نیوهمپشایر با استناد به قوانین ایالتی حاضر به اجرای این تغییر نشدند و ۲۳ ژانویه، همزمان با رقابت‌های جمهوریخواهان، رای‌گیری را برگزار کردند. تصمیمی که مجازات کمیته ملی دموکرات را به دنبال داشت.

با اینکه جو بایدن برای انتخابات نیوهمپاشیر ثبت‌نام نکرد اما ۶۴ درصد آراء به او اختصاص داشت.

جمهوری‌خواهان تاکنون دو انتخابات درون‌حزبی در ایالت‌ای آیووا و نیوهمپشایر برگزار کرده‌اند و دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا، در هر دو به پیروزی قاطع دست یافته است.

نامزدهای نهایی دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تابستان آینده مشخص می‌شود و انتخابات ریاست جمهوری ۱۵ آبان سال آینده برگزار خواهد شد.