سنای آمریکا لایحه ۱۱۸ میلیارد دلاری امنیت مرزی و کمک به اوکراین و اسرائیل را ارائه کرد

پس از ماه‌ها اختلاف بر سر لوایح بودجه، سنای آمریکا شامگاه یکشنبه از تدوین لایحه‌ای ۱۱۸ میلیارد دلاری که با حمایت هر دو حزب آماده شده خبر داد اما با انتقادهای مطرح‌شده، سرنوشت این لایحه هنوز در ابهام است.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا گفت تلاش می‌کند که این لایحه روز چهارشنبه به رای گذاشته شود.

بر اساس این لایحه، ۲۰.۲۳ میلیارد دلار به تقویت امنیت مرزهای ایالات متحده اختصاص خواهد یافت و به نوشته رویترز، در صورت تصویب نهایی مفاد این لایحه، مهم‌ترین تغییرات در مهاجرت و امنیت مرزی آمریکا در دهه‌های اخیر خواهد بود.

همچنین در این لایحه بیش از ۶۰ میلیارد دلار به حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، بیش از ۱۴ میلیارد دلار کمک امنیتی به اسرائیل و ۱۰ میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در مناطقی مانند غزه، کرانه باختری و رود اردن در نظر گرفته شده است.

از دیگر جزییات این بودجه می‌توان به کمک ۲.۴۴ میلیارد دلاری به فرماندهی مرکزی ایالات متحده و منازعه در دریای سرخ، و همچنین ۴.۸۳ میلیارد دلار کمک به شرکای آمریکا در آسیا-اقیانوسیه برای مقابله با تهاجمات چین اشاره کرد.

اندکی پس از مطرح شدن این لایحه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از آن حمایت کرد و از کنگره خواست که «به سرعت این توافق دو حزبی را تصویب کند».

با این حال مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، بلافاصله مخالفت خود با مفاد این لایحه را اعلام کرد و گفت این لایحه اگر به مجلس نمایندگان برسد رای نخواهد آورد.