آغاز سفر وزیر خارجه آمریکا به خاورمیانه برای برقراری آتش‌بس در غزه

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

وزیر خارجه آمریکا سفر خود به چندین کشور خاورمیانه برای میانجی‌گری در راستای ایجاد آتش‌بس در نوار غزه را آغاز کرد.

آنتونی بلینکن در سفری که از روز دوشنبه ۱۶ بهمن آغاز شده، با مقامات عربستان، اسرائیل، مصر و قطر دیدار خواهد کرد.
او در آستانه این سفر از لزوم کمک‌های فوری انسانی به غزه خبر داد.

سازمان‌های فعال در حوزه کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه نسبت به تأثیر بسیار ویرانگر چهار ماه جنگ در این منطقه هشدار داده‌اند.

در این میان، ارتش اسرائیل پیشروی به جنوب غزه را تشدید کرده و هشدار داده است که عملیات نظامی در منطقه مرزی رفح غزه با مصر را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری فرانسه از قول چندین منبع محلی از شنیده شدن حملات توپخانه‌ای به شرق منطقه رفح و خان یونس در جنوب غزه در صبح روز دوشنبه خبر داده است.

اسرائیل می‌گوید رهبران گروه افراطی حماس و کسانی که در حمله خونین ۱۵ مهرماه با اسرائیل دست داشتند، در خان یونس و مناطق جنوبی غزه مخفی شده‌اند. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

بر پایه آمارهای وزارت بهداشت غزه، در حملات شب گذشته اسرائیل به این منطقه دست‌کم ۱۲۸ نفر کشته شدند. ارتش اسرائیل نیز هم‌زمان هدف قرار گرفتن مواضع حزب‌الله در لبنان و نیروهای حماس در نوار غزه را تأیید کرد.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید «ده‌ها تروریست» را در عملیات شب گذشته نابود کرده است.

سفر آقای بلینکن به منطقه در ادامه دیدار مقامات ارشد آمریکا، اسرائیل، قطر و مصر در پاریس طی ماه گذشته انجام می‌شود.

بیشتر در این باره: جوزپ بورل نسبت به تعلیق کمک‌های مالی به اونروا هشدار داد

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام حماس گزارش داده است آتش‌بس پیشنهادی، جنگ را در مرحله ابتدایی برای شش هفته متوقف می‌کند و حماس نیز باید گروگان‌های اسرائیلی را در ازای آزادی شماری اسرای فلسطینی در اسرائیل آزاد کند.

گروه افراطی حماس می‌گوید هنوز توافقی حاصل نشده است. از طرفی برخی مقامات اسرائیلی نیز مخالفت خود را با اعطای هرگونه امتیاز یا آتش‌بس اعلام کرده‌اند.

حماس هنوز ۱۳۲ تن از ۲۴۰ نفری که در حمله ۱۵ مهرماه به اسرائیل، گروگان گرفته، در دست دارد.

از طرفی حملات اسرائیل به غزه نیز تاکنون بیش از ۲۷ هزار کشته بر جای گذاشته و وضعیت انسانی فاجعه‌باری بر این منطقه حاکم شده است.

برخی کشورهای عمده تامین‌کننده مالی آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) نیز در پی افشاگری اسرائیل دربارهٔ همکاری برخی کارمندان این سازمان با حماس، کمک‌های مالی به این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل را متوقف کرده‌اند؛ موضوعی که به عمیق‌تر شدن بحران انسانی در نوار غزه منجر شده است.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته هشدار داد کشورهایی که کمک مالی به اونروا را تعلیق می‌کنند، کمک حیاتی به بیش از ۱.۱ میلیون نفر در غزه را که از گرسنگی فاجعه‌بار و شیوع بیماری رنج می‌برند، تهدید می‌کنند.