نواز شریف با توجه به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پاکستان خواستار تشکیل دولت ائتلافی شد

نواز شریف در حال سخنرانی برای هواداران حزب خود پس از برگزاری انتخابات پارلمانی پاکستان

نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب «مسلم لیگ»، با توجه به شکست حزبش در نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور در برابر عمران خان، رقیب انتخاباتیش که اکنون در زندان است، خواستار تشکیل دولت ائتلافی شد.

آقای شریف روز جمعه ۲۰ بهمن، در یک تغییر سیاسی آشکار گفت: «ما اکثریت کافی برای تشکیل دولت را بدون حمایت دیگران نداریم و از متحدان دعوت می‌کنیم تا به ائتلاف بپیوندند.»

این در حالی است که او روز قبل با رد ایده «ائتلاف» به خبرنگاران گفته بود که می‌خواهد یک حزب برای یک دوره پنج‌ ساله پاکستان را اداره کند.

در حالی که هنوز نتایج کامل و رسمی انتخابات پاکستان اعلام نشده، نتایج اولیه حاکی از پیشی گرفتن نامزدهای مستقل در انتخابات مجالس ملی و ایالتی است.

در پی محرومیت عمران خان، نخست‌وزیر سابق، و حزبش (تحریک انصاف) از رقابت در انتخاباتی که روز ۱۹ بهمن برگزار شد، نامزدهای حزب او مجبور شدند به عنوان نامزد مستقل برای نمایندگی پا پیش بگذارند.

از ۲۲۱ کرسی که نتایج آن‌ها تاکنون اعلام شده، نامزدهای مستقل ۹۰ کرسی را به‌دست آورده‌اند در حالی که نامزدهای حزب «مسلم لیگ» به رهبری نواز شریف، ۶۲ کرسی را از آن خود کرده‌اند.

بیشتر در این باره: حرف اول را در انتخابات پاکستان چه کسانی می‌زنند؟

با توجه به نتایج ۴۵ کرسی باقی‌مانده هنوز هیچ حزبی نمی‌تواند ادعای پیروزی در انتخابات را داشته باشد.

با این حال گوهر خان، رئیس حزب «تحریک انصاف»، به کانال خبری پاکستانی «جِئو» گفت برآوردهای حزب او نشان می‌دهد که در مجموع ۱۵۰ کرسی را به‌دست آورده است که برای تشکیل دولت کافی است، هرچند برای اکثریت در مجلس ملی که دارای ۳۳۶ کرسی است به ۱۶۹ کرسی نیاز است.

محتمل‌ترین شریک ائتلافی آقای شریف، حزب «مردم پاکستان» به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌وزیر سابق پاکستان، خواهد بود که با ۵۱ کرسی در جایگاه سوم قرار گرفته است.

در حالی که رئیس کمیسیون انتخابات پیش از این اعلام کرده بود که نتایج تا اوایل روز جمعه به نهاد نظارت اعلام می‌شود و پس از آن به اطلاع عموم خواهد رسید، اما این کار از ظهر جمعه آغاز شد.

وزارت کشور دلیل تأخیر در نتیجه را قطعی یک‌روزه در شبکه موبایل و اینترنت عنوان کرده است.

همزمان با آغاز انتخابات مجالس ملی و ایالتی پاکستان در روز پنج‌شنبه، دولت این کشور اعلام کرده بود که برای «حفظ نظم و قانون» سرویس تلفن همراه به‌طور موقت قطع شده است.

دور دیگری از انتخابات پارلمانی و ایالتی در پاکستان در حالی برگزار شد که این انتخابات دستخوش خشونت‌های مرگبار بود و در عین حال تحت‌الشعاع روند قضایی علیه عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور، قرار گرفت.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و رویترز/پ.م/ ک.ر