رهبران آمریکا و آلمان درباره تداوم کمک‌ها به اوکراین مذاکره کردند

جو بایدن و اولاف شولتس

جو بایدن٬ رئیس جمهور آمریکا٬ و اولاف شولتس٬ صدراعظم آلمان٬ روز جمعه ۲۰ بهمن در کاخ سفید با یکدیگر دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله جنگ در اوکراین گفت‌وگو کردند.

جو بایدن در این دیدار از برلین برای تامین کمک نظامی به کی‌یف تشکر کرد.

آقای بایدن گفت اگر کنگره این کشور بودجه کمک نظامی به اوکراین را تصویب نکند٬ حتی می‌توان از چنین رویکردی به عنوان یک «غفلت جنایتکارانه» یاد کرد.

آقای شولتس پیش از دیدار با بایدن در کاخ سفید در جمع خبرنگاران گفت:« از اقدام روز پنجشنبه سنای ایالات متحده، برای پیشبرد لایحه ۹۵.۳۴ میلیارد دلاری که شامل کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان می‌شود، دلگرم شده‌است.

کاخ سفید برای ماه‌ها هشدار داده است که عدم کمک قانونگذاران به کی‌یف ، دو سال پس از حمله مسکو به اوکراین به توانایی این کشور برای مبارزه با روسیه، آسیب می‌زند.

آقای شولتس نیز گفت: « آلمان آماده است تا حمایت خود را با تحویل سلاح به اوکراین افزایش دهد.»

او گفت که آلمان اخیراً در حمایت از اوکراین برای دفع تهاجم تمام عیار روسیه مشارکت قاطعی داشته است.

صدر اعظم آلمان با اشاره به اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روی حمایت‌های بین‌المللی از اوکراین حساب می‌کند، گفت: «اکنون، همین امر باید در بقیه اروپا و همچنین ایالات متحده اتفاق بیفتد.»

اولاف شولتس گفت که دیدارش در عصر پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه، با سناتورهای آمریکایی در هر دو حزب، به او اطمینان را داده‌است که کارشناسان سیاست خارجی و امنیت در کنگره آمریکا نیاز به حمایت پایدار از اوکراین را درک کرده‌اند.

اتحادیه اروپا هفته گذشته تسهیلاتی به ارزش ۵۰ میلیارد یورو (۵۴ میلیارد دلار) برای اوکراین تصویب کرد.

اوکراین که آرزوی پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را دارد، به حمایت نظامی و مالی کشورهای غربی متکی است.

از زمان تهاجم گسترده روسیه در فوریه ۲۰۲۲، کنگره آمریکا حدود ۱۱۳ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات، کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین را تصویب کرده است.

برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه می‌گویند منابع مالی که برای اوکراین تخصیص داده می‌شود می‌تواند صرف امنیت در مرزهای کشور شود. آن‌ها همچنین نسبت به سرعت ضدحملات اوکراین و هدر رفتن این منابع مالی در سیستم فساد‌آمیز اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.