تبریک فرمانده ارتش پاکستان برای «انجام موفق» انتخابات به‌رغم «نگرانی» از روند رقابت‌ها

عاصم منیر (چپ)، فرمانده ارتش پاکستان

در حالی که هنوز نتیجه قطعی انتخابات سراسری در پاکستان مشخص نیست، فرمانده ارتش این کشور در بیانیه‌ای رسمی «انجام موفق» انتخابات را به مردم تبریک گفت.

در این بیانیه که روز شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، منتشر شد، فرمانده ارتش قدرتمند پاکستان تأکید کرده است که کشور نیاز به «دست‌هایی بی‌لرزش» داشت تا آن را از سیاست «هرج و مرج و قطبی‌سازی» دور کند.

دو روز پس از برگزاری انتخابات ایالتی و ملی در کشور پاکستان که در میانه نگرانی و بیم از آشوب و حمله شبه‌نظامیان برگزار شد، هنوز نتایج قطعی توسط کمیسیون ملی انتخابات این کشور اعلام نشده است.

بیشتر در این باره: حرف اول را در انتخابات پاکستان چه کسانی می‌زنند؟

کمیسیون روز جمعه قطعی یک‌روزه و خودخواسته اینترنت و شبکه موبایل پاکستان را دلیل این تأخیر اعلام کرده بود.

همزمان در همین روز دو نخست وزیر سابق یعنی نواز شریف که از اقبال ارتش برخوردار است و عمران خان که در حبس است خود را پیروز انتخابات اعلام کردند.

این در حالی بود که نتایج اولیه تا عصر روز جمعه، ۲۰ بهمن، حاکی از پیشی گرفتن نامزدهای مستقل در انتخابات مجالس ملی و ایالتی بود.

در پی محرومیت عمران خان، نخست‌ وزیر سابق، و حزبش (تحریک انصاف) از رقابت در انتخاباتی که روز ۱۹ بهمن برگزار شد، نامزدهای حزب او مجبور شدند به عنوان نامزد مستقل برای نمایندگی پا پیش بگذارند.

با این همه، به گزارش خبرگزاری رویترز، عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان، در بیانیه خود بدون اشاره به اختلاف نظرها در این زمینه در بیانیه خود ابراز امیدواری کرده است که این انتخابات «ثبات سیاسی و اقتصادی به همراه بیاورد و طلایه‌دار صلح و رفاه برای کشور عزیزمان باشد».

این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شده است که آمریکا و بریتانیا و اتحادیه اروپا از روند اجرای انتخابات ابراز نگرانی کردند و خواستار تحقیقات در این زمینه شدند.

دیوید کامرون، وزیر خارجه بریتانیا، روز جمعه درباره «منصفانه بودن» این انتخابات و «فقدان جامعیت» در آن ابراز «نگرانی جدی» کرده بود.

بیشتر در این باره: نواز شریف با توجه به نتایج اولیه انتخابات پارلمانی پاکستان خواستار تشکیل دولت ائتلافی شد

وزارت خارجه پاکستان روز شنبه این انتقادهای بین‌المللی را رد کرد و گفت که منتقدان این «واقعیت انکارناپذیر» را نادیده می‌گیرند که پاکستان انتخابات خود را با موفقیت به پایان رسانده است.

در حالی که نواز شریف، نخست‌ وزیر سابق پاکستان و رهبر حزب «مسلم لیگ»، خواستار ائتلاف برای تشکیل دولت جدید شده، عمران خان پیامی منتشر کرد که در آن از حامیان خود خواسته است پیروزی‌شان را جشن بگیرند.

آقای خان که در زندان به سر می‌برد پیام خود را به شکل «صوتی و تصویری با استفاده از هوش مصنوعی» به مردم رساند. روند مرسوم انتشار پیام توسط وکلای زندانی است.

خبرگزاری رویترز روز شنبه نوشته است که حدود صد تن از نامزدهای برنده تا این زمان مستقل هستند که «همگی جز هشت نفر» از حمایت حزب عمران خان برخوردارند.

در مقابل حزب مسلم لیگ برنده ۷۱ کرسی بوده و حزب «مردم پاکستان» به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌ وزیر سابق پاکستان، ۵۳ کرسی را از آن خود کرده است.

دور دیگری از انتخابات پارلمانی و ایالتی در پاکستان در حالی برگزار شد که این انتخابات دستخوش خشونت‌های مرگبار بود و در عین حال تحت‌الشعاع روند قضایی علیه عمران خان، نخست‌وزیر پیشین این کشور، قرار گرفت.

با استفاده از رویترز، ایکس و رادیوفردا؛ ف. دو./ب.ب.