انتخابات پاکستان؛ حزب عمران خان: در صورت عدم اعلام نتایج، تظاهرات می‌کنیم

طرفداران حزب «تحریک انصاف» در انتظار اعلام نتایج انتخابات

یکی از دستیاران ارشد عمران خان، نخست‌وزیر سابق و زندانی پاکستان، روز شنبه ۲۱ بهمن گفت، نامزدهای مستقل حامی آقای خان قصد تشکیل دولت را دارند و از هواداران خواست تا در صورت عدم اعلام نتایج نهایی انتخابات، دست به اعتراض مسالمت آمیز بزنند.

انتخابات ایالتی و ملی در کشور پاکستان با جمعتی بالغ بر ۲۴۱ میلیون نفر روز پنجشنبه برگزار شد، ولی تاکنون نتیجه نهایی انتخابات اعلام نشده است. تاخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی پاکستان باعث شده است که نگرانی‌ها در خصوص وضعیت سیاسی این کشور تشدید شود.

عمران خان و نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان که از اقبال ارتش برخوردار است، روز جمعه خود را پیروز انتخابات اعلام کردند. همین موضوع باعث شده است که تشکیل دولت آینده این کشور بیش از پیش در پرده ابهام قرار گیرد.

در همین حال، گوهرعلی خان، رئیس حزب «تحریک انصاف» و وکیل عمران خان، روز شنبه از همه «نهادهای» پاکستان در خواست کرد که به خواست و مطالبات این حزب احترام بگذارند.

گوهر علی‌خان در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگر نتایج کامل انتخابات تا شامگاه شنبه اعلام نشود، هواداران این حزب از روز یکشنبه اعتراضات مسالمت‌آ‌میز خود را در مقابل نهادهای دولتی آغاز خواهند کرد.

صدها تن از حامیان حزب «تحریک انصاف» روز شنبه در شهر پیشاور در شمال غربی این کشور به رهبری دو تن از دستیاران عمران خان دست به تظاهرات زدند.

گزارش خبرگزاری رویترز درباره نتایج انتخابات پارلمانی پاکستان حاکی است که تا روز شنبه حدود صد تن از نامزدهای برنده از جریان مستقل هستند که «همگی جز هشت نفر» از حمایت حزب عمران خان برخوردارند.

در مقابل حزب نواز شریف، مسلم لیگ، برنده ۷۱ کرسی بوده و حزب «مردم پاکستان» به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست‌ وزیر سابق پاکستان، ۵۳ کرسی را از آن خود کرده است.

در همین حال، برخی اعتراضات روز شنبه در پاکستان نسبت به تاخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، تیراندازی همراه بود و در یکی از اعتراضات، یکی از نامزدها شد.

محسن داور، سیاستمدار سرشناس پشتون و از نامزدهای انتخابات، هنگام سخنرانی در جمع هواداران خود در شهر میرامشا در شمال پاکستان از ناحیه پا هدف تیراندازی قرار گرفت. او سپس برای معالجه به اسلام‌آباد منتقل شد.

گزارش‌هایی نیز درباره اقدام پلیس در شلیک گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان در شهر تله‌گنگ منتشر شده است.

برخی رسانه‌های پاکستان گفته‌اند انتظار می‌رود نتایج نهایی انتخابات روز یکشنبه اعلام می‌شود.