سازمان ملل می‌گوید محموله مواد غذایی برای فلسطینی‌ها در بندر اسرائیلی بلوکه شده است

فیلیپه لازارینی، رئیس اونروا

رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد به فلسطینی‌ها گفت که این نهاد با موانع اداری فزاینده اسرائیل مواجه شده به طوری که محموله‌ای به اندازه یک ماه مواد غذایی برای مردم غزه را که در بندری انبار شده است، نمی‌تواند تحویل بگیرد.

اسرائیل ادعا کرده که ۱۲ نفر از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، در حمله روز هفتم اکتبر گروه افراطی حماس به جنوب این کشور دست داشته‌اند، امری که موجب شده تا شماری از کشورها کمک‌های مالی خود به این نهاد را متوقف کنند. اونروا کارمندان مظنون خود را اخراج و تحقیقاتی را دراین‌باره آغاز کرده است.

فیلیپه لازارینی، رئیس اونروا، اظهار داشت: «محیط خصمانه‌ای پیرامون ما ایجاد شده، اما تصمیماتی گرفته‌ایم که می‌تواند عملکرد آژانس را بهبود ببخشد.»

وی گفت که یکی از شرکت‌های پیمان‌کار که خدماتی را در بندر اسدود به اونروا ارائه می‌داد به این نهاد اطلاع داده که به خاطر مقرراتی که دولت اسرائیل وضع کرده، دیگر امکان ادامه همکاری با اونروا را ندارد.

به گفته آقای لازارینی، در نتیجه این تصمیم، محموله‌ای از ترکیه با ۱۰۴۹ کانتینر که حاوی مواد غذایی از جمله آرد، نخود، شکر و روغن است و می‌تواند نیازهای یک ماه ۱.۱ میلیون نفر از مردم غزه را تامین کند، در بندر گیر کرده و اجازه ترخیص ندارد.

رئیس اونروا افزود که این مسئله به دولت ترکیه اطلاع داده شده است. خبرگزاری رویترز می‌نویسد که یکی از سخنگوهای وزارت دارایی ترکیه بدون اشاره به جزییات صرفا گفته که آنکارا این مسئله را در دست بررسی دارد.