هشدار دبیرکل ناتو درباره تأخیر در تصویب کمک مالی و نظامی آمریکا به اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو

دبیرکل ناتو با اشاره به تأخیر در ایالات متحده به تصویب کمک نظامی به اوکراین، هشدار داد که پیروزی پوتین در جنگ برای اوکراینی‌ها «تراژدی» و برای غرب «خطرناک خواهد بود».

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در آستانه نشست وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان سخن می‌گفت.

او هشدار داد که تأخیر کنگره آمریکا در تصویب کمک نظامی که رئیس جمهور این کشور برای کشور اوکراین درخواست کرده همین الان هم بر نیروهای اوکراینی در جبهه جنگ اثر منفی گذاشته است.

اظهارنظر مقام عالی ناتو پس از آن منتشر می‌شود که مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه تأکید کرد قصد ندارد به نمایندگان اجازه بدهد به بسته ۹۵ میلیارد دلاری کمک‌های امنیتی بین‌المللی برای اوکراین، اسرائیل و تایوان رأی بدهند.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا که دموکرات‌ها اکثریت شکننده‌ای دارند ۷۰ رای مثبت آورد، اما برای تبدیل شدن به قانون باید در مجلس نمایندگان نیز به تصویب برسد.

اکثریت این مجلس در دست جمهوری‌خواهان است که قصد تصویب آن را ندارند.

بیشتر در این باره: مخالفت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با لایحه کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان

آقای استولتنبرگ روز پنج‌شنبه مجلس نمایندگان آمریکا را مستقیما خطاب قرار داد و گفت: «انتظار دارم کنگره و مجلس نمایندگان [آمریکا] با ادامه حمایت از اوکراین موافقت کنند.»

او در ادامه با اشاره به این که اثر تأخیر در کمک در جبهه جنگ هم‌اکنون هم هویداست گفت: «اگر به پوتین اجازه برنده شدن بدهیم، این فقط برای اوکراینی‌ها بد نخواهد بود، برای ما هم خطرناک خواهد بود، جهان را جای خطرناک‌تری خواهد کرد.»

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود به نقل از فرماندهان جنگ در اوکراین و مقامات غربی خاطرنشان کرده که ارتش اوکراین از نظر تسلیحات و مهمات از روسیه عقب است.

هشدار دبیرکل ناتو در آستانه دو ساله شدن تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین صادر شده است، جنگی که تاکنون هزاران کشته و مجروح و میلیون‌ها بی‌خانمان و آواره بر جای گذاشته و هنوز چشم‌اندازی از پایان آن قابل تصور نیست.