بایدن تصرف یک شهر اوکراین توسط روسیه را نتیجه «انفعال کنگره» دانست

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده

کاخ سفید روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در تماس تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، تصرف شهر آودیوکا توسط روسیه را نتیجه «بی‌عملی» و انفعال کنگره آمریکا در تصویب کمک نظامی به کی‌یف دانسته است.

کاخ سفید در این بیانیه‌ای تصریح کرده است که ارتش اوکراین بامداد شنبه مجبور شد از آودیوکا عقب نشینی کند، «چرا که سربازان اوکراینی مجبور به جیره بندی مهمات به دلیل کاهش تدارکات در نتیجه انفعال کنگره (آمریکا) شدند، (این وضعیت) موجب شد که روسیه اولین دستاورد قابل توجه در چند ماه گذشته خود را به‌دست بیاورد.»

طبق این بیانیه، رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت تصویب فوری لایحه بودجه تکمیلی امنیت ملی برای تامین مجدد کمک‌های نظامی به اکراین توسط کنگره تاکید کرد.

جو بایدن همچنین روز شنبه گفت که در تماس تلفنی خود با ولودیمیر زلنسکی «اطمینان» داده است که کنگر بسته کمک به اوکراین را تصویب خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد، بدون کمک ایالات متحده، اوکراین احتمالا قلمروهای بیشتری در جریان پیشروی‌های روسیه از دست خواهد داد.

او اضافه کرد که اوکراینی ها تاکنون «شجاعانه و قهرمانه» جنگنده‌اند و تنها گذاشتن آنها در این برهه «غیراخلاقی» است.

جو بایدن با این حال تاکید کرد برای تصویب این بسته کمک نظامی به اوکراین خواهد «جنگید.»

سنای آمریکا به بستهٔ کمک‌های خارجی رأی مثبت داد که براساس آن در مجموع ۹۵ میلیارد دلار برای متحدین این کشور از جمله اوکراین تخصیص می‌یابد. اما جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا از تصویب این بسته خودداری کرده‌اند.

بیشترین مبلغ تخصیص‌یافته در این لایحه شامل اوکراین خواهد شد و قرار است ۶۰ میلیارد دلار برای موارد گوناگون به این کشور اختصاص یابد. بخش اعظم آن نوعی اعتبار برای کی‌یف تأمین می‌کند که به این کشور اجازه می‌دهد برای خرید تسلیحات نظامی آمریکایی ازجمله مهمات، گلولهٔ توپ و سامانه‌های دفاع ضدهوایی که دولت زلنسکی برای مقابله با حملات ارتش روسیه به‌شدت به آن‌ها احتیاج دارد، اقدام کند.