نهادهای انتظامی بریتانیا و چند کشور دیگر گروه باج‌گیری سایبری «لاک‌بیت» را متلاشی کردند

تصویری که در اکنون در وبسایت لاک‌بیت دیده می‌شود

آژانس ملی مبارزه با تبهکاری در بریتانیا روز سه‌شنبه اول اسفند اعلام کرد نهادهای انتظامی این کشور در یک عملیات گسترده و بین‌المللی به «لاک‌بیت،» شبکه باج‌گیری پرکاری که مسئول حملات سایبری متعددی به اهداف گوناگون در سراسر جهان بوده است، نفوذ کرده و آن را متلاشی کرده‌اند.

این شبکه باج‌های دریافت شده از طریق حملات سایبری هکرها به شبکه‌های کامپیوتری در سراسر جهان را بین عوامل این حملات توزیع می‌کرد و چانه‌زنی و معامله با قربانیان این حملات را بر سر رقم باج انجام می‌داد.

نهادهای انتظامی و قضایی تخمین می‌زنند که این شبکه با هزاران حمله سایبری از سال ۲۰۱۹ تاکنون ارتباط داشته است.

ساعاتی قبل از انتشار بیانیه آژانس ملی مبارزه با تبهکاری در بریتانیا، محتوای صفحه اصلی وبسایت «لاک‌بیت» حذف و به جای آن این جمله روی صفحه اصلی پدیدار شد: «این وبسایت اکنون تحت کنترل پلیس است.» در حاشیه آن پرچم‌های بریتانیا، آمریکا و چند کشور دیگر قرار داشت.

بیشتر در این باره: رکورد «یک میلیارد دلاری» باج‌گیری با رمزارز در سال ۲۰۲۳

در بخش دیگری از اطلاعیه‌ای که روی صفحه اصلی وبسایت «لاک‌بیت» منتشر شد گفته می‌شود که این وبسایت در کنترل آژانس ملی مبارزه با تبهکاری بریتانیاست که در همکاری نزدیک با اف‌بی‌آی و گروه ضربت نیروهای پلیس بین‌الملل، «عملیات کرونوس» را انجام داده است.

این اطلاعیه می‌افزاید که «عملیات کرونوس» ادامه دارد و نهادهای انتظامی فرانسه، آلمان، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و چند کشور دیگر در آن مشارکت دارند.

«لاک‌بیت» که فعالیت خود را از سال ۲۰۱۹ آغاز کرده در دو سال گذشته پرکارترین شبکه باج‌گیری سایبری بوده است.

به گفته شرکت امنیت سایبری «شبکه پالو آلتو»، این شبکه در سال ۲۰۲۳ مسئول ۲۳ درصد از حدود چهار هزار حملات سایبری باج‌گيرانه بوده است.

کارشناسان امنیت سایبری معتقدند هدف این عملیات که از موارد نادر عملیات ضد سایبری آژانس ملی مبارزه با تبهکاری بریتانیا است سرقت تمامی اطلاعات شبکه «لاک‌بیت» و نابود کردن زیرساخت‌های آن است که به «کاهش چشمگیر تهدیدهای سایبری» منجر خواهد شد.

«لاک‌بیت» در کنترل عوامل روس‌زبان است و به کشورهای سابق اتحاد شوروی حمله نمی‌کند. این شبکه برای انجام حملات سایبری، پلتفرم و بدافزار در اختیار مشترکان خود قرار می‌دهد. نهادهای انتظامی معتقدند که این شبکه با حملات باج‌گیرانه به اداره پست و شبکه خدمات درمانی بریتانیا، شرکت هواپیماسازی بوئینگ و «آی‌سی‌بی‌سی»، بزرگترین بانک چین، ارتباط داشته است.

نهادهای انتظامی فدرال آمریکا در ماه ژوئن گذشته اعلام کردند که شبکه «لاک‌بیت» از سال ۲۰۲۰ در هزار و ۷۰۰ حمله سایبری باج‌گیرانه در این کشور از جمله به شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، مراکز آموزش عالی، مدارس و سرویس‌های اضطراری مشارکت داشته است.

بیشتر در این باره: توکیو: هکرهای کره شمالی ۷۲۱ میلیون دلار رمزارز از ژاپن سرقت کرده‌اند

یک مقام آژانس ملی مبارزه با تبهکاری بریتانیا، «لاک‌بیت» را «رولز رویس یا اینستاگرام» باج‌گیری سایبری توصیف کرد و گفت هدف این عملیات «بی اعتبار کردن و از بین بردن شهرت» این شبکه است.

او افزود: «حمله به برند به اندازه حمله به زیرساخت‌های یک شبکه تبهکاری اهمیت دارد و هدف این عملیات نابود کردن اعتبار این شبکه و ایجاد بی‌اعتمادی در میان مشترکان تبهکار آن است.»

باج‌گیری پر هزینه‌ترین و مختل‌کننده‌ترین شیوه حملات سایبری است که کارکرد نهادهای دولتی، موسسات خدمات عمومی و شرکت‌های خصوصی را مختل می‌کند.

مقابله با این نوع حملات بسیار دشوار است چون اکثر گروه‌ها و عوامل مهاجم در کشورهای سابق اتحاد شوروی بوده و دور از دسترس نهادهای انتظامی و مراجع قضایی کشورهای غربی هستند.

نهادهای انتظامی غربی در سال‌های اخیر در مبارزه با این عوامل تبهکار موفقیت‌هایی به دست آورده‌اند. یک نمونه برجسته آن منهدم کردن شبکه دیگری به نام «هایو» توسط اف‌بی‌آی بود. ولی تبهکاران پس از هر حمله خود را تجدید سازمان و با نام جدیدی فعالیت می‌کنند.

مرکز امنیت سایبری بریتانیا در گذشته اعلام کرده که باج‌گیری سایبری هنوز یکی از بزرگترین تهدیدها در این کشور است و از افراد، نهادها و موسسات خواسته است که اگر مورد حمله قرار گرفتند باج نپردازند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر