ترامپ خواستار بسته شدن پرونده‌ اتهامی‌اش در رابطه با نگهداری اسناد محرمانه شد

دونالد ترامپ (وسط) در دادگاه عالی نیویورک، در پرونده‌ای مربوط به کسب و کارش در این ایالت

وکلای دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، از دادگاه فدرال خواستند پرونده اتهامی او در ارتباط با نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی با استدلال «مصونیت» او بسته شود.

به عقیده برخی از کارشناسان، مهم‌ترین پرونده کیفری علیه ترامپ همین پرونده است که بازرس ویژه وزارت دادگستری در مورد نگهداری غیرقانونی اسناد محرمانه دولتی پس از پایان دوران ریاست جمهوری عليه او تنظیم کرده است.

رئیس‌ جمهور پیشین ایالات متحده به ظن نگهداری شخصی اسناد امنیت ملی و اخلال در تلاش دولت برای دسترسی به آن‌ها به دادگاه کشانده شده است.

بیشتر در این باره: کیفرخواست علیه ترامپ در پرونده اسناد محرمانه دولتی مفصل‌تر شد

حال در درخواست جدید، وکلای او استدلال کرده‌اند که دونالد ترامپ در زمان انتقال اسناد محرمانه به محل اقامتش در فلوریدا رئیس جمهور بوده و بنابراین این اقدام «رسمی» به حساب می‌آید، و دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور مصونیت داشته است.

این نخستین بار نیست که وکلای آقای ترامپ استدلال مصونیت رئیس‌جمهور از پیگرد قانونی را مطرح می‌کنند.

پیشتر در میانه بهمن‌ماه یک دادگاه تجدیدنظر این استدلال حقوقی را در پرونده توطئه ترامپ برای براندازی نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۰ رد کرده و اکنون وکلای او منتظر نظر دادگاه عالی آمریکا در این زمینه هستند.

اواسط بهمن‌ماه گذشته، یک بازرس دیگر وزارت دادگستری جو بایدن را از اتهام نگهداری اسناد محرمانه پس از معاونت باراک اوباما مبرا دانسته و او را شایسته تعقیب قضایی ندانست.