تهدید پوتین علیه غرب با اشاره به سلاح هسته‌ای؛ آمریکا: این «لفاظی غیرمسئولانه» است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی امسال وضعیت کشور. مسکو

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود نسبت به «خطر واقعی» جنگ هسته‌ای در صورت «تشدید» درگیری‌ها در اوکراین توسط غرب هشدار داد و غرب را در ارتباط با استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد.

این تهدید ساعاتی بعد با واکنش وزارت امور خارجه آمریکا مواجه شد.

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه ۱۰ اسفند، دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری روسیه، در مسکو خطاب به شهروندان کشورش سخن می‌گفت و این سخنرانی سالانه او بر روی نمایشگرهای بزرگی در خیابان‌های مسکو نیز پخش می‌شد.

بیشتر در این باره: واکنش کرملین و کشورهای غربی به طرح احتمال اعزام نیرو به اوکراین توسط مکرون

رئیس‌جمهور روسیه در این سخنرانی گفت که سربازانش در اوکراین «در حال پیشروی هستند» و افزود که «آنها احتمال اعزام نیروهای نظامی غربی به اوکراین را اعلام کرده‌اند… عواقب مداخله‌جویان احتمالی بسیار غم‌انگیزتر خواهد بود».

در واکنش به این تهدید، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که واشینگتن هیچ نشانه‌ای در دست ندارد که روسیه برای استفاده از سلاح هسته‌ای آماده می‌شود.

متیو میلر روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران در عین حال تأکید کرد ایالات متحده با دقت وضعیت را تحت نظر دارد.

او افزود: «این نخستین بار نیست که لفاظی غیرمسئولانه ولادیمیر پوتین را می‌بینیم. این روش حرف زدن مناسب رهبر یک کشور دارای سلاح هسته‌ای نیست.»

پوتین در سخنرانی روز پنجشبه خود همچنین گفت که کشورهای غربی «در نهایت باید متوجه شوند که ما نیز سلاح‌هایی داریم که می‌تواند اهدافی را در قلمرو آنها هدف قرار دهد. هر چیزی که غرب مطرح می‌کند، خطر واقعی درگیری با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و در نتیجه نابودی تمدن را ایجاد می‌کند.»

به نظر می‌رسد اظهارات او پاسخی به امتناع امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اوایل این هفته از منتفی دانستن اعزام نیرو به اوکراین باشد.

در واکنش به این موضع رئیس‌جمهور فرانسه، دیگر رهبران اروپایی احتمال اعزام نیرو به جبهه اوکراین را سریعاً رد کردند، اما این امر همچنان نگرانی‌هایی را در کرملین ایجاد کرده است.

رهبران غربی بارها پوتین را به خاطر آنچه «استفاده بی‌پروای او از لفاظی‌های هسته‌ای می‌دانند»، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

ولادیمیر پوتین پس از خروج روسیه از پیمان‌های کنترل جنگ‌افزار با ایالات متحده، پیش از این نیز هشدار داده بود که وقتی می‌گوید آماده استفاده از سلاح‌های هسته‌ای است «بلوف نمی‌زند».

پوتین در ادامه مدعی «عملکرد قوی اقتصادی روسیه» باوجود تحریم‌ها شد و از برنامه خود برای تقویت اقتصاد و بالا بردن نرخ زادولد در روسیه، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده سخن گفت.

ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله که سابقاً از افسران کا.گ.ب بود از آخرین روز سال ۱۹۹۹ تاکنون در قدرت است و طولانی‌ترین دوره از رهبری روسیه را از زمان جوزف استالین در دست داشته است.

پوتین از درگیری نظامی خود با اوکراین برای تشدید سرکوب مخالفان داخلی استفاده کرده است و صدها نفر به دلیل انتقاد از کرملین و حمله نظامی به کشور همسایه، تحت پیگرد قرار گرفته‌اند.

بیشتر در این باره: پوتین می‌گوید «۹۵ درصد» قوای اتمی راهبردی روسیه مدرنیزه شده است

سخنرانی امسال آقای پوتین در آستانه برگزاری مراسم تشییع جنازه برای الکسی ناوالنی، مخالف اصلی پوتین، که روز ۱۶ فوریه در شرایط نامشخصی در زندان درگذشت، انجام شد.

باوجود واکنش‌های تند داخلی و بین‌المللی نسبت به مرگ الکسی ناوالنی، ولادیمیر پوتین همچنان در مورد مرگ او سکوت کرده است.

با استفاده از رویترز و اینترفکس؛ پ.پ. / ب.ب.