تحویل گاز و برق ایران به عراق متوقف شد

وزارت برق عراق می‌گوید جمهوری اسلامی تحویل برق و گاز به این کشور را «به دلیل سرما» متوقف کرده است.

این بیانیه که در سایت وزارت برق عراق منتشر شده است، می‌افزاید قطع صادرات گاز ایران به این کشور باعث شده چهارهزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی این کشور بلااستفاده شود.

ایران صادرات برق و گاز به عراق دارد، اما در تابستان به خاطر کسری شدید برق ناتوان از صادرات آن به عراق است و در زمستان نیز به دلیل کسری گاز، هم صادرات گاز به عراق را متوقف می‌کند و هم تحویل گاز به نیروگاه‌های برقی داخل خود ایران به محدودیت شدید مواجه می‌شود و تولید برق کشور کاهش می‌یابد.

عراق گاز وارداتی از ایران را برای تامین سوخت نیروگاه‌های برقی مورد استفاده قرار می‌دهد.

مقامات جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته مدعی بودند که علت توقف صادرات برق و گاز به عراق در برخی ماه‌ها، بدهی انباشته عراق به ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا است؛ اما ایالات متحده تابستان امسال مجوز استفاده از دارایی‌های مسدود شده صادرات برق و گاز ایران به عراق برای واردات کالاهای غیرتحریمی از کشور ثالث را صادر کرد.

بیشتر در این باره: «معافیت‌های جدید» آمریکا برای کمک به عراق در پرداخت بدهی‌ خود به ایران

صادرات برق ایران از سال ۱۳۹۸ به خاطر ناتوانی جمهوری اسلامی در تحقق اهداف رشد تولید برق، بصورت متوالی افت کرده و پارسال خالص صادرات برق کشور به حدود یک تراوات ساعت رسید، در حالی که چند سال پیش، این رقم ۸ تراوات ساعت بود.

صادرات برق ایران در سال گذشته ۱۳ درصد افت و وارداتش ۲۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ایران از ترکمنستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان واردات برق دارد و در کنار پاکستان و افغانستان، بخش اعظم صادرت برق ایران نیز به عراق است.

وزارت نیرو از بهار سال جاری آمارهای صادرات و واردات برق را از گزارش‌های ماهانه حذف کرد و طی چند ماه گذشته، دسترسی مردم به آمارهای ماهانه برق را کاملا مسدود کرده است.

آخرین گزارش منتشر شده توسط وزارت نیرو مربوط به آبان‌ماه است که نشان می‌دهد تنها ۲۰ درصد از اهداف رشد تولید برق برای سال جاری محقق شده است.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق ایران ۲۴ بهمن‌ماه از کاهش ٤٠ درصدی صادرات و رشد ۲۰ درصدی واردات برق کشور در زمستان خبر داد، اما اشاره‌ای به حجم تجارت برق نکرد.

طی روز‌های گذشته موج گسترده سرما بر ایران حاکم شده و یک سوم کشور با بارش برف مواجه است.

در همین زمینه سعید عقلی، مدیر مرکز راهبری شبکه گاز ایران، روز چهارشنبه اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز در بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده، به «رکورد تاریخی» ۶۸۲ میلیون مترمکعب رسید.

بیشترین توان تولید روزانه گاز ایران، ۸۵۰ میلیون متر مکعب است و اظهارات آقای عقلی نشان می‌دهد حتی بدون احتساب تلفات گاز در شبکه، تنها ۱۶۸ میلیون متر مکعب گاز اضافی برای تحویل به صنایع عمده و نیروگاه‌های برقی باقی مانده است، در حالی که نیاز این بخش‌ها به گاز حدود ۴۷۰ میلیون متر مکعب است.

ایران همچنین طبق قرارداد، متعهد به صادرات روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به ترکیه و عراق است؛ موضوعی که نتوانسته به آن پای‌بند بماند.