سازمان بهداشت جهانی: بیش از یک میلیارد نفر در جهان دچار چاقی مفرط هستند

نشریه پزشکی معتبر لَنسِت بر اساس نتایج یک پژوهش خبر داد که در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از چاقی مفرط رنج می‌برند.

این پژوهش که با همکاری سازمان بهداشت جهانی انجام شده، حاکی است که از سال ۱۹۹۰ تاکنون رقم افراد دچار چاقیِ مرضی «چهار برابر» شده است.

در سال ۱۹۹۰، حدود ۲۲۶ میلیون بزرگسال در جهان از چاقی مفرط رنج می‌بردند، اما این رقم در سال ۲۰۲۲ حدود یک میلیارد و ۳۸ میلیون نفر تخمین زده شده است.

پزشکان و کارشناسان پیشتر گمان می‌کردند که جهان در سال ۲۰۳۰ از رقم یک میلیارد نفر عبور کند.

به نوشته لنست در روز پنج‌شنبه، دهم اسفند، «همه‌گیری» چاقی به طور ویژه در کشورهای فقیرتر دیده می‌شود و افزایش نرخ چاقی در میان کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است.

پژوهش لنست با همکاری سازمان بهداشت جهانی در آستانه «روز جهانی چاقی» مصادف با چهارم مارس، ۱۴ اسفندماه، منتشر شده است.

بیشتر در این باره: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: افزایش ۷۷ درصدی ابتلا به سرطان تا سال ۲۰۵۰

به نوشته لنست، نتایج این پژوهش بر اساس بررسی و تحلیل وزن و قد بیش از ۲۲۰ میلیون نفر در بیش از ۱۹۰ کشور جهان به دست آمده است.

در سال ۲۰۲۲، بیش از ۵۰۰ میلیون زن بزرگسال و ۳۷۴ میلیون مرد بزرگسال دچار چاقی مفرط بودند. بر اساس همین ارقام، از سال ۱۹۹۰ تاکنون چاقی در مردان سه برابر و در زنان دو برابر شده است.

بیماری «پیچیده و مزمن» چاقی مفرط با خطر بیشتر مرگ از بیماری‌هایی چون بیماری قلبی، مرض قند و برخی از انواع سرطان همراه است. در زمان شیوع ویروس کرونا هم افراد چاق بیشتر در معرض خطر مرگ بودند.

در سه دهه گذشته چاقی در جزایر کاراییب، خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یافته و در مقابل در کشورهای اروپایی چون فرانسه و اسپانیا ثابت مانده است.

در مقابل لاغری مفرط که به طور کلی دلیل آن نخوردن به اندازه کافی قلمداد می‌شود، چاقی مفرط از «بد خوردن» ناشی می‌شود.

سال گذشته، در یک پژوهش بین‌المللی آمده بود، در صورتی که «اقدام چشمگیری» اتخاذ نشود، ۴۶ درصد از جمعیت ایران تا سال ۲۰۳۵ با عارضه اضافه وزن و چاقی مواجه خواهند شد.