وزیر ارشاد می‌گوید مشکل جلوگیری از برگزاری کنسرت با سند ملی موسیقی «حل شد»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی

وزیر ارشاد در دولت ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، ادعا کرد که مشکل جلوگیری مقام‌های مذهبی از برگزاری کنسرت موسیقی در بعضی شهرها با ابلاغ سند ملی موسیقی «حل شده» است.

اشاره محمدمهدی اسماعیلی که روز چهارشنبه در حاشیه جلسه کابینه دولت با خبرنگاران سخن می‌گفت، به «سند ملی موسیقی جمهوری اسلامی» است که به تاریخ ۱۲ اسفند جاری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.

در بند ۱۲ از ماده شش این سند این عبارت آمده است: «ضمانت اجرایی مجوزها در حوزه موسیقی و جلوگیری از دخالت‌های شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در روند صدور مجوز توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.»

به گفته وزیر ارشاد، چون در این بند «تنها مرجع» تصمیم‌گیری درباره مجوز کنسرت‌ها وزارت ارشاد معرفی شده، بنابراین مشکل برگزاری کنسرت‌ها «دیگر حل شد».

این در حالی است که سال‌هاست وزارت ارشاد جمهوری اسلامی مسئولیت صدور مجوز و تصمیم‌گیری درباره اجرا یا عدم اجرای کنسرت‌هارا بر عهده دارد؛ اما مقام‌های مذهبی و تندروهای حامی حکومت با وجود همین مشخص بودن مسئولیت در کار اجرای کنسرت‌ها دخالت کرده‌اند.

بیشتر در این باره: حمایت رضا صادقی، خواننده، از حضور نوازندگان زن در کنسرت‌ها

«خودمختاری» و تک‌روی بعضی شهرهای بیشتر مذهبی در ایران و مداخله مقامات مذهبی آنها در اجرای برنامه‌های هنری بارها خبرساز شده است. از جمله شهر مشهد با مداخله‌های احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای و پدر زن رئیس جمهور، در این گونه امور گوی سبقت را از دیگر شهرها ربوده است.

علم‌الهدی ضمن مخالفت با برگزاری کنسرت‌، حتی آنها که مجوز وزارت ارشاد را دارند، بارها اعلام کرده است که مشهد «شهر عیاشی نیست که مرتب مرکز تفریحی و عیاشی درست کنند و مردم از اطراف و اکناف بیایند، نیم ساعت زیارت امام رضا و همه فسق و فجورشان را برای این شهر بیاورند».

اظهار نظر خوش‌بینانه وزیر ارشاد یک روز پس از آن منتشر شده است که یک کنسرت علیرضا قربانی پس از لغو سه‌باره در اصفهان تنها با حضور و نظارت دو مقام وزارت ارشاد فرصت اجرا یافت.

ستاد «امر به معروف» اصفهان صبح دوشنبه در بیانیه‌ای با انتقاد از تلاش برای برگزاری کنسرت جدید علیرضا قربانی تکلیف کرده بود که «با توجه‌ به نظر علمای اصفهان و احتمال مفسده با نوازنده زن»، این کنسرت «بدون نوازنده زن» برگزار شود.

اکنون به نوشته خبرگزاری رسمی ایرنا، دولت ابراهیم رئیسی در تلاش برای حمایت از «برگزاری کنسرت‌های موسیقی مجوزدار» به استانداران «دستور اکید داده تا از مجوزهای قانونی... پشتیبانی لازم را به عمل آورده و برخورد سلیقه‌ای در این خصوص نداشته باشند».