اردوغان:‌انتخابات ۳۱ مارس، آخرین حضور من در انتخابات است

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

خبرگزاری دولتی آناتولی روز جمعه ۱۸ اسفند ماه خبر داد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است٬ انتخابات محلی که قرار است روز ۳۱ مارس برگزار شود، آخرین حضور او در انتخابات خواهد بود.

رویترز می‌گوید٬ رجب اردوغان، موفق‌ترین سیاستمدار مدرن ترکیه، بیش از دو دهه است که این کشور را رهبری کرده است. آقای اردوغان که از سال ۲۰۰۲ در ده‌ها انتخابات پیروز شده‌است، در جریان رقابت‌های شدید انتخاباتی در ماه مه ۲۰۲۳ برای یک دوره پنج ساله ،بار دیگر به عنوان رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.

آقای اردوغان گفت :«این یک فینال برای من است، طبق دستوری که قانون داده است، این آخرین انتخابات من است.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آقای اردوغان گفته است که «‌ نتیجه‌ای که به دست خواهد آمد، انتقال میراث به خواهر و برادرانم خواهد بود که پس از من خواهند آمد.»

نظرسنجی‌ها می‌گویند که پس از پیروزی آقای اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، و اختلاف میان احزاب اپوزیسیون ترکیه، امید آقای اردوغان برای بازپس گیری کنترل استانبول در انتخابات شهرداری این ماه تقویت شده‌است.

نتیجه انتخابات ۳۱ مارس در استانبول، بزرگترین شهر ترکیه، در تعیین سرنوشت سیاسی شهردار آن، اکرم امام اوغلو، ۵۲ ساله، که مدت‌ها به عنوان رهبر بالقوه حزب اصلی اپوزیسیون و احتمالاً رئیس جمهور آینده شناخته می‌شود، کلیدی تلقی می‌شود.

آقای اردوغان در تلاش است تا قدرت در شهرداری‌های دو کلان‌شهر آنکارا و استانبول را که از سال ۲۰۱۹ در دست اپوزیسیون است، بدست بگیرد.

فعالان رسانه‌ای در ترکیه می‌گویند، احتمالا آقای اردوغان با این اظهارات در حال ایجاد یک موج احساسی است تا شهرهای بیشتری را در رقابت شهرداری تصرف کند.

ترکیه با بحران افزایش هزینه‌های زندگی دست به گریبان است که بر اثر تورم بالا به مردم تحمیل شده است.

براساس گزارش بانک مرکزی ترکیه نرخ تورم در ماه ژانویه از ۹/۶۴ درصد به ۱/۶۷ درصد در ماه فوریه رسید.

این در حالی است که اردوغان وعده داده است که تمهیدات انجام شده برای مقابله با تورم تا آخر سال جاری به نتیجه برسند.