ابراز تمایل مکرون به ثبت حق سقط جنین در منشور حقوق بنیادی اروپا

مراسم ثبت حق سقط جنین برای زنان در قانون اساسی فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، روز جمعه، ۱۸ اسفند، همزمان با روز جهانی زن تأکید کرد که «می‌خواهد» اتحادیه اروپا هم حق سقط جنین را برای زنان به رسمیت بشناسد.

مجلس سنای فرانسه هفته گذشته در آستانه روز زن به طرحی رأی مثبت داد که به موجب آن سقط جنین در قانون اساسی این کشور به‌ عنوان یک «آزادی تضمین‌شده» درج و ثبت می‌شود تا از دستبرد فعل‌ و انفعالات و معادلات سیاسی روز دور بماند.

روز جمعه، در پاریس مراسمی رسمی با حضور رئیس جمهور این کشور و دیگر اعضای کابینه او برگزار شد که طی آن در اقدامی نمادین، مُهر این حق برای زنان در متن قانون اساسی فرانسه ثبت شد.

بیشتر در این باره: رأی تاریخی پارلمان فرانسه؛ تضمین آزادی سقط جنین در قانون اساسی

آقای مکرون در همین مراسم طی یک سخنرانی ابراز تمایل کرد که همین حق برای زنان در منشور حقوق بنیادی اتحادیه اروپا نیز ثبت شود.

او گفت: «ما پرچم‌دار این نبرد در قاره خود،‌ در اروپا،‌ خواهیم بود، جایی که نیروهای ارتجاعی حتی پیش از حمله به حقوق اقلیت‌ها به حقوق زنان حمله می‌کنند.»

به‌رغم اقدام مجلس فرانسه و ابراز تمایل رئیس جمهور این کشور،‌ بعید است که کار گنجاندن حق سقط جنین در منشور اتحادیه اروپا آسان باشد.

گرچه بسیاری از کشورهای اروپایی برای سقط جنین زنان منعی قائل نیستند، چند کشور هم هستند که هم‌چنان بر سر راه این حق برای زنان مانع ایجاد می‌کنند. تغییر در منشور اروپا نیاز به رأی مثبت تمام اعضای آن دارد.