تحقیقات سازمان ملل؛ خبرنگار رویترز در جنوب لبنان با گلوله تانک اسرائیلی کشته شد

عصام عبدالله چند روز بعد از آغاز جنگ غزه، در جنوب لبنان کشته شد

خبرگزاری رویترز در يک گزارش اختصاصی اعلام کرد که سازمان ملل در پایان تحقیقات خود به اين نتيجه رسيده که عصام عبدالله، خبرنگار لبنانی اين خبرگزاری، روز ۲۱ مهر بر اثر شلیک دو گلوله ۱۲۰ میلی‌متری توسط یک تانک اسرائیلی به سوی گروهی که کاملا مشخص بود خبرنگار هستند کشته شده و این نقض قوانین بین‌المللی است.

این تحقیقات که توسط نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان (یونیفل) انجام شده و رویترز بخشی از محتوای آن را روز چهارشنبه ۲۳ اسفند منتشر کرده است.

در این گزارش گفته می‌شود که یونیفل از چهل دقیقه قبل از شلیک تانک اسرائیلی به سوی محل استقرار خبرنگاران هیچ موردی از تبادل آتش و درگیری در این بخش از نوار مرزی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان ثبت نکرده بود.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان در بخشی از گزارش خود می گوید: «بر اساس قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شلیک به سوی غیرنظامیان و در این مورد خبرنگارانی که هویت آنها کاملا قابل تشخیص بود مصداق نقض قوانین بین‌المللی است.»

این گزارش هفت صفحه‌ای می‌گوید: «ارزیابی ما این است که در زمان وقوع این حادثه هیچ موردی از درگیری در نوار مرزی وجود نداشت و دلیل شلیک به سوی خبرنگاران نامعلوم است.»

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل براساس قطعنامه ۱۷۰۱ که در سال ۲۰۰۶ با هدف پایان دادن به جنگ اسرائیل و حزب‌الله لبنان در شورای امنیت تصویب شد، برای نظارت بر آتش بس در ۱۲۰ کیلومتر از نوار مرزی دو کشور که به «نوار آبی» موسوم است مستقر شدند.

یکی از وظایف آنها ثبت موارد نقض آتش بس و تحقیق در موارد فاحش است.

بر اثر شلیک دو گلوله توسط یک تانک اسرائیلی عصام عبدالله کشته شد و شش خبرنگار دیگر که در این نقطه بودند مجروح شدند.

بیشتر در این باره: دوسومِ ۹۹ خبرنگار جان‌باخته در سال ۲۰۲۳، در جنگ غزه کشته شدند

یک سخنگوی ارتش اسرائیل در پاسخ به سئوال خبرگزاری رویترز در این زمینه گفت نیروهای حزب‌الله لبنان در آن روز به سربازان اسرائیلی در نزدیکی «هانیتا» یک روستای کوچک اسرائیل حمله کردند و نیروهای ما برای خنثی کردن تهدید با توپخانه و تانک به سوی آنها شلیک کردند.

او افزود: «ارتش اسرائیل از تلفات غیرنظامی متاسف است و عمدا به سوی غیرنظامیان از جمله خبرنگاران شلیک نمی‌کند. آزادی رسانه‌ها برای ارتش اسرائیل بسیار مهم است ولی درعین حال می‌دانیم که مناطق جنگی خطرناک هستند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل یادآوری کرد که بخش ویژه حقیقت‌یابی ستاد نیروهای مسلح اسرائیل به بررسی این حادثه ادامه خواهد داد.

الساندرا گالونی، سردبیر ارشد خبرگزاری رویترز، از اسرائیل خواسته است در مورد جزئیات حمله‌ای که به مرگ عصام عبدالله منجر شد توضیح دهد و افراد مسئول این حادثه را مجازات کند.

دو منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند که گزارش تحقیقات نیروهای حافظ صلح مستقر در لبنان روز ۸ اسفند به مقر سازمان ملل در نیویورک ارسال و نسخه‌ای از آن نيز به نیروهای مسلح لبنان و اسرائیل داده شده است.

خبرگزاری رویترز روز ۱۶ آذر در پایان تحقیقات خود در مورد این حمله گزارش داد که دو گلوله توپ ۱۲۰ میلی متری توسط یک تانک ارتش اسرائیل که حدود ۱.۳ کیلومتر از مرز فاصله داشت شلیک شده است.

هفت خبرنگار و فیلمبردار از خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز و الجزیره در نقطه‌ای که گلوله‌ها به آن اصابت کرد مشغول کار بودند.