خیرت ویلدرس اعلام کرد قادر به تصاحب جایگاه نخست وزیری هلند نیست

خِیرت ویلدرس، سیاستمدار راست افراطی هلندی. به او در گذشته لقب «ترامپ هلند» را داده بودند

خِیرت ویلدرس، سیاستمدار راست افراطی هلندی، که حزبش چهار ماه پیش در انتخابات این کشور بیشترین کرسی را به دست آورد، روز چهارشنبه اعلام کرد که قادر به تصاحب عنوان نخست وزیری نیست.

«حزب آزادی» (PVV) خیرت ویلدرس در انتخابات آذرماه سال جاری ۳۷ کرسی در پارلمان به دست آورد که بیش از دو برابر سهم این حزب در انتخابات گذشته بود.

با این حال این حزب از همان ابتدا برای جلب احزاب رقیب برای تشکیل دولت ائتلافی در هلند با چالش سختی روبه‌رو شد، تا آنجا که در نهایت خیرت ویلدرس اعلام کرد که نتوانسته است رضایت تمام این احزاب را جلب کند.

تمامی احزاب رقیب حزب ویلدرس، پیش از رأی‌گیری، مشارکت در دولتی را که حزب راست افراطی ویلدرس رهبری آن را برعهده داشته باشد، به‌ شکلی قاطعانه رد کرده بودند.

بیشتر در این باره: خِیرت ویلدرس وعده داد که در نهایت نخست وزیر هلند می‌شود

ویلدرس روز چهارشنبه، ۲۳ اسفند، در شبکه ایکس نوشت: «من تنها در صورتی می‌توانم نخست وزیر شوم که تمام احزاب ائتلافی از آن حمایت کنند. این اتفاق نیفتاد.»

او در عین اذعان به ناکامی، در ادامه پیامش تأکید کرد که هم‌چنان در پی تشکیل «کابینه‌ای دست راستی است، پناهجو و مهاجرت کمتر. هلندی‌ها اول از همه».

خیرت ویلدرس سال‌هاست که لحن اسلام‌ستیزانه شدیدی داشته و به‌ویژه با مهاجران مسلمان ابراز مخالفت کرده، اما در جریان مبارزات انتخاباتی اخیرش لحن خود را تعدیل کرد و بیشتر به مسائل اقتصادی اقشار کم‌درآمدتر و معضل کمبود مسکن در کشور پرداخت.

با این حال، برنامه حزب او همچنان شامل ممنوع کردن قرآن، مساجد و حجاب اسلامی در هلند است و او در سخنرانی پس از پیروزی خود گفت: «مردم هلند اکنون به مقابله با سونامی پناهجویان رأی داده‌اند.»