احتمال مرگ ۶۰ مهاجر غیرقانونی دیگر در آب‌های مدیترانه

قایقی که با مهاجران از مدیترانه گذشته و به ایتالیا رسیده است

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سازمان کمک به مهاجران غیرقانونی به اروپا از احتمال مرگ ۶۰ نفر در آب‌های مدیترانه در راه رسیدن به ایتالیا یا مالت خبر داد.

سازمان «اس‌اُ‌اس مدیترانه» روز پنج‌شنبه، ۲۴ اسفند، خبر داد که یک روز پیشتر ۲۵ مهاجر را که «بسیار ضعف داشتند» در مدیترانه نجات داده و از این افراد دو نفر را که بیهوش بودند با هلی‌کوپتر به بیمارستانی در سیسیل فرستاده‌اند.

کریدور میانی مدیترانه یکی از «مرگبارترین» راه‌های مهاجرت در جهان خوانده می‌شود. تنها در دو ماه و نیمی که از سال میلادی گذشته است، به گزارش آژانس مهاجرت سازمان ملل، ۲۲۶ نفر در این مسیر جان خود را از دست داده یا گم شده‌اند.

سازمان اس‌ا‌اس مدیترانه در شبکه ایکس خبر داد که مهاجران نجات‌یافته گفته‌اند هفت روز پیشتر از زاویه در لیبی به راه افتاده بودند،‌ اما موتور قایق آنها تنها سه روز پس از آغاز سفر از کار افتاد.

بیشتر در این باره: نهاد وابسته به سازمان ملل: ۲۰۲۳ مرگبارترین سال برای مهاجران در یک دهه گذشته بود

به گفته این نجات‌یافتگان، دست‌کم ۶۰ نفر از جمله چند زن و یک کودک در راه جان خود را از دست داده‌اند.

قاچاقچیان انسان در کشورهایی چون لیبی و تونس پس از دریافت مبالغ هنگفت از مهاجران غیرقانونی آنها را سوار بر قایق‌هایی فرسوده و بدون امکانات کرده و به سوی مرزهای اروپا رها می‌کنند.

سازمان اس‌ا‌اس مدیترانه در هفته جاری خبر داده که در دو روز گذشته بیش از ۲۰۰ نفر دیگر را از دو قایق فرسوده دیگر نجات داده است.

ایتالیا و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش کرده‌اند از راه رساندن بودجه به کشورهایی چون لیبی از تعداد مهاجرانی که از شمال آفریقا به قصد اروپا به راه می افتند بکاهند.

رویترز به نقل از آمار وزارت کشور ایتالیا نوشته است که در سال جاری میلادی نزدیک به شش هزار نفر از راه دریا خود را به خاک اروپا رسانده‌اند، در حالی که این رقم در دوره مشابه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲۰ هزار نفر بود.