غرب انتخابات «غیردموکراتیک» روسیه را محکوم کرد؛ ایران و چین تبریک گفتند

جوزپ بورل همچون دیگر رهبران غربی انتخابات روسیه را فاقد مشروعیت توصیف کرد

در حالی که کشورهای غربی انتخابات ریاست‌ جمهوری روسیه را خلاف اصول دموکراتیک خوانده‌اند، رهبران عربستان سعودی، ترکیه و چند کشور آسیای مرکزی تلفنی به ولادیمیر پوتین تبریک گفتند و سران چین، هند و ایران کتبی پیام تبریک فرستادند.

این در حالی‌ است که سازمان مدنی گولوس که بیش از سی سال ناظر انتخابات در روسیه بوده اما اکنون سازمان نامطلوب اعلام شده و مؤسس آن زندانی‌ است، انتخابات اخیر را مغایر قانون اساسی و از لحاظ ابعاد تخلفات در تاریخ جدید روسیه بی‌سابقه توصیف کرده است.

کارشناسان مستقل برآورد می‌کنند بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون رای با تقلب به آرای ولادیمیر پوتین افزوده شده است.

مطابق گزارش‌های رسمی، ولادیمیر پوتین با حمایت بیش از ۸۷ درصد شهروندان روسیه پنجمین دورهٔ ریاست‌ جمهوری خود را آغاز می‌کند؛ گفته می‌شود میزان مشارکت بالای ۷۷ درصد بود و رقبای وی تنها بین سه تا چهار درصد رای آورده‌اند.

چهار سال پیش به ابتکار ولادیمیر پوتین اصلاحاتی در قانون اساسی روسیه اعمال شد که به وی اجازه می‌داد برای دو دورهٔ شش ساله دیگر به عنوان رئیس‌جمهور در قدرت بماند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه، ۲۸ اسفند، گفت این روند ربطی به انتخابات آزاد و دموکراتیک ندارد و متوجه هستیم دست‌کم تا شش سال دیگر روابط پرتنش با روسیه در پیش داریم.

بیشتر در این باره: پوتین بدون هیچ رقیب جدی در انتخابات روسیه با قاطعیت پیروز شد

دیوید کامرون وزیر خارجهٔ بریتانیا نیز در واکنش به اعلام پیروزی ولادیمیر پوتین گفت او تمام مخالفان خود را از بین برده، رسانه‌ها را تحت کنترل دارد و در این شرایط «تاج فرد پیروز را بر سر می‌گذارد».

اتحادیهٔ اروپا طی بیانیه‌ای در محکومیت انتخابات ریاست‌ جمهوری روسیه اعلام کرد به یاد الکسی ناوالنی چهرهٔ کلیدی اپوزیسیون روسیه که چندی پیش در شرایطی نامعلوم در زندانی در سیبری درگذشت، ۳۰ شخصیت حقیقی و حقوقی در روسیه را به فهرست تحریم‌های خود اضافه می‌کند.

لیتوانی اعلام کرد نتایج انتخابات ریاست‌ جمهوری روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت، به‌ویژه که بسیاری از آرا در قلمرو اشغال شده اوکراین کسب شده و این امر در تضاد کامل با قوانین بین‌المللی‌ است.

ولادیمیر پوتین ضمن نادیده گرفتن این انتقادها در کنسرتی که عصر دوشنبه در میدان سرخ مسکو به مناسبت دهمین سالگرد ضمیمه کردن شبه‌جزیرهٔ اوکراینی کریمه به روسیه بر پا شد تأکید کرد مصمم است اهدافی را پیگیری کند که از ده سال پیش تعیین کرده است.

طی این مدت روابط روسیه با غرب با تنش‌های کم‌سابقه روبه‌رو بوده، تحریم‌های گسترده علیه روسیه وضع شده، جنگ علیه اوکراین بیش از دو سال است که ادامه دارد و در داخل روسیه همزمان با اوجگیری ملی‌گرایی افراطی، سرکوب مخالفان به سطحی کم‌سابقه رسیده است.