حوثی‌ها به یک نفتکش در دریای سرخ حمله کردند؛ هدف قرار گرفتن مواضع حزب‌الله در سوریه

حامیان حوثی‌ها در یمن

در یکصد و شصت و پنجمین روز از جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه، از یک سو شبه‌نظامیان حوثی به یک شناور در دریای سرخ حمله کردند و از سوی دیگر، در عملیات هوایی منتسب به اسرائیل، اهداف حزب‌الله واقع در خاک سوریه بار دیگر هدف حملات موشکی قرار گرفت.

یحیی سریع، سخنگوی انصارالله، شاخه نظامی حوثی‌ها، سه‌شنبه ۲۹ اسفند مدعی شد که این نیروها با شلیک «موشک‌های ضد کشتی مناسب» یک «کشتی آمریکایی» در دریای سرخ را هدف قرار داده و شماری موشک نیز به سوی ایلات شلیک کرده‌اند که «به اهداف» اصابت کرده است.

این سخنگو بدون ارائه جزئیات بیشتر در مورد محل و زمان این حملات مدعی شد که دلیل هدف قرار دادن کشتی حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ این کشور علیه گروه حماس در غزه بوده است.

به گزارش رویترز، نفتکش «مادو» که حامل گاز مایع (ال‌پی‌جی) بود و زیر پرچم جزایر مارشال حرکت می‌کرد، از سنگاپور در راه رسیدن به عربستان سعودی بود که هدف قرار گرفت.

سخنگوی ارتش اسرائیل پیش‌تر گزارش داده بود قطعه‌ای از یک شیء پروازی ناشناس اوایل بامداد دوشنبه در نزدیکی آسمان بندر ایلات سقوط کرد و آسیبی در پی نداشت.

حملات حوثی‌ها در حدود پنج ماه اخیر کشتیرانی آزاد در آب‌های دریای سرخ و فراتر از آن را تحت تأثیر قرار داده و هزینه‌ها را افزایش داده است.

آمریکا، بریتانیا و شمار دیگری از کشورهای غربی و بحرین در یک ائتلاف دریایی تا حال بارها به منافع وابسته به حوثی‌ها در واکنش به اقدامات آن گروه حمله کرده‌اند.

حوثی‌های متحد ایران برای حمایت از حماس که به دلیل حمله روز ۱۵ مهر به خاک اسرائیل درگیر جنگی پرتلفات و ویرانگر در غزه است، حمله به کشتی‌ها را ادامه داده‌ و پایان اقدامات خود را به توقف جنگ در غزه و خاتمه «محاصره غزه» مشروط کرده‌اند.

از سوی دیگر وزارت دفاع سوریه سه‌شنبه اعلام کرد اسرائیل به چندین هدف دیگر در خارج از دمشق حمله کرده است.

دو منبع نظامی سوری در این زمینه به رویترز گفتند یک انبار مهمات حزب‌الله در نزدیکی شهر یبرود در جبال قلمون در شمال شرقی دمشق هدف قرار گرفت.

این دومین حمله از این دست طی کمتر از ۴۸ ساعت به رشته کوه‌های قلمون بود.

همچنین یک منبع اطلاعاتی غربی به رویترز گفت حمله دیگر اسرائیل در روز سه‌شنبه منطقه‌ای در ۴۰ کیلومتری شرق دمشق را قرار داد که به استقرار نیروهای حزب‌الله در آن شناخته می‌شود.

وزارت دفاع سوریه گفت «حملات اسرائیلی» تنها خسارت مادی داشت.

اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه مخالف حکومت بشار اسد که از بریتانیا تحولات سوریه را رصد می‌کند، از کشته و زخمی شدن شماری در این حملات ضمن آتش گرفتن انبار وابسته به حزب‌الله خبر داد.

اسرائیل در خصوص این حملات سکوت کرده است.

حزب‌الله از یک روز پس از حمله حماس به اسرائیل در پشتیبانی از این بازوی نیابتی دیگر تهران، به سلسله حملات راکتی، خمپاره‌ای و پهپادی به شمال اسرائیل دست زده که عمدتا با واکنش اسرائیل در جنوب لبنان پاسخ گرفته است.

شلیک راکت‌های حزب‌الله روز سه‌شنبه نیز سبب به صدا درآمدن پیاپی آژیر خطر حمله قریب‌الوقوع در برخی از شهرهای شمالی اسرائیل شد.