روسیه «جنبش بین‌المللی اقلیت‌های جنسی» را گروه افراطی اعلام کرد

ممانعت پلیس ضد شورش از تجمع دگرباشان در مسکو، سال ۲۰۱۵

سازمان فدرال دیده‌بان امور مالی روسیه اعلام کرد که «جنبش بین‌المللی ال‌جی‌بی‌تی» را به فهرست گروه‌های «تروریستی و افراطی» افزوده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پیامدهای این تصمیم هنوز مشخص نیست، اما این نهاد دیده‌بان می‌تواند حساب‌های بانکی افراد و گروه‌هایی را که به این فهرست افزوده می‌شوند مسدود کند.

با این حال تا روز جمعه، سوم فروردین، هنوز اسم فرد یا سازمان مشخصی در وب‌سایت این نهاد اعلام نشده است.

دیوان عالی روسیه در ماه نوامبر ۲۰۲۳ آن چه را «جنبش بین‌المللی ال‌جی‌بی‌تی» [اقلیت‌های جنسی و جنسیتی] نامید بدون آن که مشخص کند اشاره آن به چه فرد یا گروهی است «افراطی» اعلام کرد. در نتیجه صدور این حکم فعالیت در زمينه حقوق دگرباشان جنسی در سراسر روسیه ممنوع شد.

سیاست‌های محافظه‌کارانه حکومت روسیه از آغاز تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین تشدید شده و کرملین عملا جنگ با اوکراین را به عرصه نبرد با غرب و ارزش‌های آن تبدیل کرده است.

روسیه آن چه را «پروپاگاند همجنس‌گرایانه» توصیف می‌کند در سال ۲۰۲۲ ممنوع کرد و با این تصمیم قوانین قبلی در مورد ممنوعیت آموزش و گفت‌وگو در این زمینه برای کودکان را به عرصه‌های بیشتری گسترش داد.

بر اساس تصمیم سال ۲۰۲۲ هر نمودی از «روابط جنسی غیرسنتی» در عرصه‌های عمومی و رسانه‌ها ممنوع شد.

در همین زمینه روز چهارشنبه، اول فروردین، دادگاهی در روسیه حکم بازداشت دو فرد شاغل در یک میخانه همجنسگرایان را تا زمان آغاز محاکمه آنها به اتهام سازماندهی «گروه افراطی» صادر کرد. این اولین مورد از صدور چنین حکمی پس از مصوبه دیوان عالی روسیه در ماه نوامبر بود.