پلیس ضد تروریسم درباره حمله به مجری شبکه ایران اینترنشنال در لندن تحقیق می‌کند

پوریا زراعتی

پلیس ضد تروریستم لندن اعلام کرد در حال تحقیق درباره حمله با چاقو به پوریا زراعتی، از مجریان شبکه ایران اینترنشنال، است که روز جمعه هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت.

در بیانیه رئیس واحد ضد تروریستم پلیس لندن که روز جمعه، دهم فروردین، منتشر شد، آمده شغل آقای زراعتی در کنار تهدیدهای دیگر علیه روزنامه‌نگاران ایرانی ساکن بریتانیا باعث آغاز این تحقیقات شده، هرچند که انگیزه این حمله هنوز «مبهم» است.

دومینیک مورفی در این بیانیه گفته است: «در حالی که مشغول ارزیابی شرایط این حادثه هستیم، کارآگاهان چند رشته تحقیقات را دنبال می‌کنند و اولویت ما در حال حاضر شناسایی افراد پشت این حمله و بازداشت آنها است.»

رئیس پلیس ضدتروریسم لندن اذعان کرده این حمله باعث «نگرانی گسترده‌تر» شده است، به‌ویژه برای افراد دیگری که حرفه مشابه دارند و همچنین برای جامعه ایرانیان.

بیشتر در این باره: مجری شبکه ایران اینترنشنال در لندن هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت

شبکه ایران اینترنشنال روز جمعه اعلام کرد پوریا زراعتی، مجری برنامه «حرف آخر» در این شبکه، در همین روز در برابر محل سکونت خود در شهر لندن با چاقو هدف حمله چند مرد ناشناس قرار گرفته است.

آدام بیلی، سخنگوی شبکه ایران اینترنشنال نیز در گفت‌وگو با شبکه بی‌بی‌سی حمله به پوریا زراعتی را «به‌شدت ترسناک» توصیف و یادآوری کرد که هرچند روزنامه‌نگاران این شبکه در گذشته تهدید شده بودند، اما این نخستین حمله به این شکل است.

اواخر آذرماه سال گذشته اعلام شد مردی که در سال ۱۴۰۱ در لندن به اتهام «شناسایی خصمانه» ساختمان شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» دستگير شده بود، به جرم جمع‌آوری اطلاعاتی که می‌تواند در حمله تروریستی به ساختمان این شبکه تلویزیونی مورد استفاده قرار بگیرد توسط هيئت منصفه دادگاهی در لندن محکوم شناخته شد.

یک روز بعد، شبکه خبری آی‌تی‌وی در بریتانیا در گزارشی اختصاصی خبر داد که «جاسوسان ایرانی» به یک «قاچاقچی انسان» سفارش داده بودند در اِزای دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار دلار، سیما ثابت و فرداد فرحزاد، دو مجری شبکه ایران اینترنشنال، را در لندن ترور کند.

اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز پلیس بریتانیا پس از دریافت تهدیدات موثق علیه جان مسیح علینژاد، این روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، را تحت حفاظت ۲۴ ساعته قرار داد.

در واکنش به حمله به پوریا زراعتی، تعدادی از مخالفان جمهوری اسلامی از طیف‌های گوناگون از جمله حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و نازنین بنیادی این حمله را محکوم کرده‌اند.

از سوی دیگر، کاردار سفارت ایران در لندن با انتشار متنی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) ارتباط این حمله با جمهوری اسلامی را رد کرد.

مهدی حسینی متین نوشت: «ما هر گونه پیوند به ماجرای این به‌اصطلاح روزنامه‌نگار را تکذیب می‌کنیم.»