روسیه بازداشت آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد را بار دیگر تمدید کرد

آلسو کورماشوا (وسط) در جلسه دادگاه روز ۱۳ فروردین

دادگاهی در روسیه بازداشت آلسو کورماشوا، خبرنگار رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی را تا پنجم ژوئن (۱۶ خرداد) تمدید کرد.

دادگاه ناحیه سووتسکی در شهر کازان روز دوشنبه ۱۳ فروردین درعین حال درخواست وکیل مدافع خانم کورماشوا برای تبدیل بازداشت به حبس خانگی را رد کرد.

وکیل این خبرنگار قبل از شروع دادرسی آلسو کورماشوا به خبرنگاران گفت: «وضعیت جسمانی او خوب نیست و شرایط زندگی او در زندان بسیار بد است.»

او افزود که موکلش «حداقل» خدمات پزشکی را دریافت می کند، سلول او بسیار بدوی است و از سوراخی در کف سلول به عنوان توالت استفاده می‌کند.

به گزارش رسانه‌های روسیه از جمله روزنامه کومرسانت، استوارت ویلسون، سرکنسول آمریکا، در دادگاه حضور داشت.

خانم کورماشوا که ۴۷ ساله و شهروند روسیه و آمریکاست، اکتبر سال گذشته در شهر کازان به جرم عدم ثبت نام به عنوان «عامل خارجی» براساس قانون تنبیهی روسیه که روزنامه نگاران، فعالان جامعه مدنی و دیگران را هدف می‌گیرد زندانی شد.

علاوه بر این، او به نشر اطلاعات غلط در مورد نیروهای مسلح روسیه متهم شده؛ جرمی که در صورت اثبات مجازات آن می تواند تا ۱۰ سال زندان باشد.

بیشتر در این باره: رادیو اروپای آزاد: تمدید بازداشت آلسو کورماشوا برای او و خانواده‌اش «دلخراش» است

رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی و دولت آمریکا می‌گویند اعلام جرم علیه خانم کورماشوا انتقام گرفتن از او به دلیل کار روزنامه نگاری در دفتر مرکزی این رسانه در شهر پراگ است.

آلسو کورماشوا اولین بار پس از سفر به روسیه برای دیدار و نگهداری از مادر سالمندش هنگام بازگشت به سوی پراگ در اردیبهشت سال گذشته در فرودگاه شهر کازان بازداشت و هر دو گذرنامه روسی و آمریکایی او ضبط شد.

اکثر منتقدان کرملین و گروه‌های مدافع حقوق بشر معتقدند که حکومت روسیه از قانون موسوم به «عوامل خارجی» برای سرکوب مخالفان و منتقدان استفاده می کند.

علاوه بر این، حکومت روسیه به بازداشت شهروندان آمریکایی با هدف استفاده از آن‌ها برای مبادله با اتباع روسیه که در آمریکا زندانی هستند متهم شده است.

در فوریه امسال ۲۳ کشور آلسو کورماشوا را برای دریافت جایزه جهانی آزادی مطبوعات یونسکو/ گی یرمو کانو در سال ۲۰۲۴ نامزد کردند.

این جایزه که در سال ۱۹۹۷ پایه‌گذاری شد، برای قدردانی از افراد یا گروه‌هایی است که به‌رغم «سرکوب و پذیرش خطر» در توسعه آزادی مطبوعات در سراسر جهان نقش برجسته‌ای ایفا می‌کنند.