احداث دو کانال آبی برای آواربرداری از پل بالتیمور؛ بایدن به محل حادثه می‌رود

ریزش این پل عظیم فولادی شش کشته به جا گذاشت

سخنگوی کاخ سفید از سفر روز جمعه جو بایدن به بالتیمور در پی فروریختن مرگبار پل فرانسیس اسکات کی در این شهر خبر داد و از سوی دیگر مسئولان محلی می‌گویند دو کانال موقت در نزدیکی محل احداث می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا قرار است با مسئولان محلی و ایالتی، ازجمله فرماندار مریلند دیدار کند و از منطقه آسیب‌دیده از ریزش پل نیز بازدید به عمل آورد.

نهادهای مسئول عملیات آواربرداری و تعمیر پل بالتیمور روز دوشنبه ۱۳ فروردین به خبرگزاری فرانسه گفتند که برای فراهم کردن دسترسی بهتر شناورها به محل حادثه قصد دارند دو کانال کوچک و موقت احداث کنند.

این کانال‌ها مخصوص حرکت شناورهایی است که در عملیات آواربرداری پل فرانسیس اسکات کی شرکت دارند و به اندازه‌ای نیست که کشتی‌های باربری بتوانند از آن عبور کنند.

یک مقام گارد ساحلی آمریکا به این خبرگزاری گفت اولین کانال قرار است روز دوشنبه و دومی در آینده نزدیک گشوده شود.

احداث این کانال‌ها همزمان با ادامه عملیات بزرگ آواربرداری و پاکسازی بندرگاه از لاشه فولادی پل بالتیمور انجام می‌شود.

بیشتر در این باره: قطع امید از نجات جان شش کارگر ساختمانی در پی ریزش پل در بالتیمور

این پل عظیم فولادی روز سه‌شنبه هفتم فروردين بر اثر برخورد یک کشتی کانتینربر که کنترل خود را از دست داده بود با یکی از ستون‌های آن تخریب شد و در این حادثه شش نفر کشته شدند.

نهادهای مسئول امیدوارند که جمع آوری کامل این پل از طریق بریدن آن به قطعات کوچک به عملیات تجسسی برای یافتن اجساد قربانیان حادثه و همینطور بازگشایی این مسیر مهم کشتیرانی کمک کند.

مقام گارد ساحلی به خبرگزاری فرانسه گفت: «از این کانال‌ها فقط برای تردد واحدهای تجسسی استفاده خواهد شد. در حال حاضر قرار نیست دیگران از آن استفاده کنند. اگر شناوری از آنها عبور کند حتما مربوط به عملیات تجسسی و آواربرداری است.»

به گفته مقامات مسئول ابعاد این کانال برای عبور کشتی‌های کانتینربر کافی نیست ولی به مرور ممکن است اجازه داده شود که سایر شناورها نیز از آن استفاده کنند.

بندر بالتیمور یکی از مراکز اصلی بارگیری و صادرات خودروهای ساخت آمریکاست و براساس آمارهای ایالت مریلند در سال گذشته حدود ۸۵۰ هزار دستگاه خودرو و وانت سبک از طریق این بندر بارگیری و منتقل شدند.

علاوه بر این، بندر بالتیمور در حمل و نقل ماشین‌آلات کشاورزی و ساختمانی و واردات شکر و سنگ گچ در رتبه اول و در صادرات ذغال سنگ رتبه دوم را دارد.

وس مور، فرماندار ایالت مریلند، روز یکشنبه به رسانه‌های آمریکایی گفت تعطیل شدن بندرگاه بالتیمور به اقتصاد آمریکا لطمه زده و روی فعالیت اقتصادی و کسب و کار مردم در سراسر کشور تاثیر گذاشته است.