یک مقام ارشد پنتاگون در اجلاس سال گذشته ناتو «دچار سندروم هاوانا شده بود»

ساختمان سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا

وزارت دفاع آمریکا تأیید کرد یک مقام ارشد پنتاگون که در اجلاس سال گذشته ناتو در پایتخت لیتوانی حضور داشت، دچار عوارضی شد که پیش‌تر در مقام‌های آمریکایی دیگر دیده شده بود و به «سندروم هاوانا» شهرت دارد.

تحقیقات در مورد «سندروم هاوانا» هنوز ادامه دارد ولی به مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های پزشکی اشاره دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۶ در میان کارمندان سفارت آمریکا در پایتخت کوبا مشاهده شد و فشار ناگهانی و درد شدید در ناحیه سر و گوش و احساس سرگیجه است.

برنامه تلویزیونی تحقیقاتی «۶۰ دقیقه» که روز یکشنبه از شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس پخش شد و به بررسی آسیب‌های کارمندان دولت آمریکا و اعضای خانواده‌های آنها در خارج از کشور اختصاص داشت، این موضوع را مطرح کرد که به احتمال فراوان روسیه در پشت این نوع حملات قرار دارد و یک مورد از آن نیز در جریان اجلاس ناتو در سال ۲۰۲۳ در پایتخت لیتوانی روی داده است.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز دوشنبه ۱۳ فروردین در نشستی خبری گفت: «می توانم تائید کنم که یک مقام ارشد این وزارتخانه دچار عوارض پزشکی غیرعادی شد که در این برنامه مورد بررسی قرار گرفته است.»

خانم سینگ سئوالات در مورد نقش احتمالی روسیه در این موارد را به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا ارجاع داد.

بیشتر در این باره: سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط سندروم هاوانا با «دشمن خارجی» را رد کردند

سابرینا سینگ افزود، این مقام ارشد وزارت دفاع که نامش اعلام نشده است، جزو هیئت همراهان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نبود که به ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، سفر کرده بودند ولی همزمان «در جلسه دیگری که بخشی از اجلاس ناتو بود حضور داشت.»

خانم سینگ با استناد به خصوصی تلقی شدن وضعیت سلامتی این مقام وزارت دفاع حاضر نشد درباره چگونگی روند معالجات و یا احتمال بازنشستگی و کناره‌گیری او به دلایل پزشکی توضیح دهد.

اسفند ماه گذشته ۷ نهاد اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی از تهدیدهای امنیت ملی گفتند «بعید است» که این بیماری نتیجه کارزار هدفمند یکی از کشورهای دشمن آمریکا باشد. ولی اذعان کردند که هر یک از نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در این خصوص ارزیابی‌های متفاوتی دارند.

وزارت دفاع آمریکا برای پیگیری بروز این مشکلات جسمی برای کارمندان این وزارتخانه و اعضای خانواده‌های آنها یک سرویس درمانی ویژه راه‌اندازی کرده است.

در ماه مارس امسال موسسه ملی سلامت آمریکا در پایان یک تحقیقات پنج ساله اعلام کرد که در دیپلمات‌ها و سایر کارمندان دولت آمریکا که دچار «سندروم هاوانا» شده‌اند هیچ نشانه‌ای از آسیب و یا زوال مغزی مشاهده نشده است.