جمعی از زندانیان سیاسی اوین «تبعید» سعید مدنی به زندان دماوند را محکوم کردند

سعید مدنی

جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان اوین با تأیید گزارش‌ها درباره «تبعید» سعید مدنی، پژوهشگر اجتماعی و کنشگر مدنی، به زندان دماوند، این اقدام دستگاه قضائی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

کانال خبری امتداد روز سه‌شنبه ۱۴ فروردین اعلام کرد آقای مدنی که در حال گذراندن دوران محکومیت ۹ سالۀ خود در زندان اوین بود، «با فشار نهاد امنیتی و حکم دادستان کل» به زندان دماوند تبعید شده است.

زندانیان سیاسی در نامه خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، این اقدام را تلاش «مذبوحانه» مقام‌های جمهوری اسلامی برای ساختن «اقتدار پوشالی» برای خود دانستند و تأکید کردند این مقام‌ها نشان دادند «از وجود مبارزی خشونت‌پرهیز همچون سعید مدنی‌، آن هم در بند و زندان چقدر پریشان می‌شوند.»

این فعالان محبوس در زندان اوین «به عنوان هم‌بندان و همسایگان» سعید مدنی، تبعید او توسط دستگاه قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کرده و نوشته‌اند: «یقین داریم در پس این روزهای تاریک و سیاه، پیروزی و آزادی ملت ایران فرا می‌رسد.»

نرگس محمدی، گلرخ ایرائی، سپیده قلیان، فریبا کمال‌آبادی، مصطفی تاجزاده، امیرسالار داودی، حسین رزاق، رضا شهابی، فائزه هاشمی و صدیقه وسمقی ازجمله امضاکنندگان این نامه هستند.

سعید مدنی، جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی، اردیبهشت سال ۱۴۰۱ بازداشت شد و دادگاه انقلاب تهران آبان ماه همان سال او را به اتهام تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام محاکمه کرد.

آقای مدنی توسط همین دادگاه به ۹ سال زندان محکوم شد و شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران حکم اولیه علیه او را عینا تایید کرد که ۸ سال آن قابل اجراست.