اعتراض در وانِ ترکیه در پی کنار گذاشته شدن نامزد برنده حزب طرفدار کردها

رد صلاحیت نامزد برنده حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» در ترکیه و انتصاب نماینده حزب حاکم «عدالت و توسعه» برای ریاست شهرداری وان به اعتراض مردم در خیابان‌ها انجامید.

مقامات ترکیه روز سه‌شنبه، ۱۴ فروردین، به رغم پیروزی عبدالله زیدان، نماینده حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» در شهر وان که طرفدار کردهای ترکیه است، حکم پست شهرداری این شهر را به نماینده حزب حاکم «عدالت و توسعه» دادند.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که سند حکم انتصاب نامزد حزب حاکم که در انتخابات شهرداری وان مقام دوم را کسب کرده بود رویت کرده است.

در انتخابات شهر وان، عبدالله زیدان از حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» در رقابت با نماینده حزب «عدالت و توسعه» با کسب ۵۵.۵ درصد آرا و با اختلاف دو برابریِ آرای نامزد رقیب پیروز شد.

اما حزب طرفدار کردها می‌گوید دولت ترکیه با نامزدی او مخالف بود و دو روز پیش از برگزاری انتخابات شهرداری‌ها در جمعه گذشته، دادگاهی در ترکیه حکم عدم صلاحیت او برای نامزدی در انتخابات را صادر کرده بود و او در این فرصت اندک مجالی برای دفاع حقوقی از خود نداشته است.

صدها معترض روز سه‌شنبه در اعتراض به انتصاب نماینده حزب عدالت و توسعه به عنوان شهردار جدید وان دست به تجمع زدند و حزب جمهوری خلق ترکیه نیز که برنده اصلی انتخابات شهرداری‌های ترکیه، خصوصا در شهرهای آنکارا و استانبول بود نیز به ممانعت از تصدی پست شهرداری وان توسط عبدالله زیدان اعتراض کرده و گفته است این کار در تقابل با خواسته مردم شهر وان است.

معترضان با شعار «در وان کودتا شده»، خواستار لغو حکم قضایی علیه نماینده کردها شدند و حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» نیز اعلام کرده دولت باید فورا این «تصمیم اشتباه» را تصحیح کند.

عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در واکنش به این اعتراضات گفته است، تصمیم رد صلاحیت آقای زیدان مربوط به دادگاه است و به دولت ارتباطی ندارد.

انتخابات جمعه گذشته شکستی سنگین برای حزب حاکم ترکیه است که بیش از دو دهه علاوه بر قدرت اجرایی و پارلمانی، ریاست اکثریت شهرداری‌ها را در دست داشت.

بیشتر در این باره: انتخابات شهرداری‌های ترکیه؛ حزب اردوغان در شهرهای اصلی شکست خورد

دولت ترکیه از سال ۲۰۱۵ احزاب طرفدار کردها را با چالش‌های حقوقی و سیاسی زیادی مواجه کرده و آنها را به همکاری با گروه‌های شبه‌نظامی کرد، از جمله «پ‌کاکا» متهم کرده و صدها نفر را نیز بازداشت کرده است.

پ‌کاکا از سال ۱۹۸۴ جنگ مسلحانه در ترکیه را آغاز کرد و تاکنون ۴۰ هزار شهروند و نیروی نظامی ترکیه در نبرد با این گروه کشته شده است. احزاب طرفدار کردها می‌گویند با «پ‌کاکا» که در لیست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، آمریکا و ترکیه قرار دارد، ارتباطی ندارند.

در اتفاقی مشابه، حزب حاکم ترکیه پیروزی نماینده حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» در شهر «شانلی‌اورفه» را نیز که با اختلاف حدود ۲.۵ درصدی از نماینده حزب حاکم، برنده پست ریاست شهرداری این شهر شده بود با چالش مواجه کرده و شورای انتخابات محلی اعلام کرده انتخابات شهرداری در این شهر باید دوباره در دوم ژوئن برگزار شود.

حزب «برابری و دموکراسی خلق‌ها» همچنین مدعی شده است که بیش از ۶۵۰۰ رای توسط «رای‌دهندگان غیرقانونی» در استان شرناق به صندوق‌ها ریخته شده است. این حزب توضیح بیشتری درباره این موضوع نداده است.