رئیس ‌جمهور اوکراین قانون کاهش حداقل سن سربازی را امضا کرد

تشیع جنازه یک سرباز اوکراینی

رئیس ‌جمهور اوکراین با امضای دستوری حداقل سن سربازی اجباری در این کشور را از ۲۷ به ۲۵ سال کاهش داد.

بدین ترتیب، بر اساس این قانون جدید، افراد زیر ۲۵ سال می‌بایست حتما به خدمت سربازی رفته باشند.

دولت می‌تواند در صورت لزوم این افراد را بعد از آموزش و پایان خدمت سربازی، راهی جنگ با روسیه کند، اما دولت اوکراین می‌گوید فعلا لزومی برای اعزام افراد زیر ۲۷ سال به جبهه جنگ نیست.

پارلمان اوکراین اردیبهشت پارسال قانون کاهش حداقل سن خدمت اجباری را تصویب کرده بود، اما ولودیمیر زلنسکی بعد از نزدیک به یک سال مقاومت، نهایتا روز چهارشنبه، ۱۵ فروردین، این لایحه را امضا کرد.

دقیقا مشخص نیست با قانون جدید چه تعداد به ظرفیت نیروی انسانی اوکراین در جبهه جنگ با روسیه اضافه شود، اما پارلمان اوکراین در نظر دارد حداقل سن قانونی برای بسیح عمومی اعزام به جبهه را نیز به ۲۵ سال کاهش دهد.

بیشتر در این باره: دستور پوتین برای فراخوان ۱۵۰ هزار شهروند دیگر به خدمت سربازی

افزایش ۶۸ درصدی بودجه نظامی روسیه و فراخوان‌های گسترده کرملین برای بسیج عمومی اعزام به جبهه جنگ نشان می‌دهد دولت روسیه کماکان بر ادامه جنگ مصمم است.

تحت قوانین حکومت نظامی اوکراین که از زمان تهاجم روسیه به این کشور در زمستان ۲۰۲۲ به اجرا گذاشته شده، مردان ۱۸ تا ۶۰ سال تنها در صورتی که از لحاظ پزشکی ناتوان از حضور در جنگ تشخیص داده شوند، می‌توانند از کشور خارج شوند.

هفته گذشته نهاد اطلاعاتی وزارت دفاع بریتانیا طی گزارشی از افزایش ظرفیت تسلیحاتی و نیروهای نظامی روسیه در جبهه‌های شرقی اوکراین خبر داد و گفت روسیه هم‌اکنون ماهانه می‌تواند تا ۳۰ هزار نیروی نظامی جدید را به جنگ گسیل کند.

هفته گذشته ولادیمیر پوتین رئیس‌ جمهور روسیه نیز دستور فراخوان سربازی ۱۵۰ هزار جوان روسی را صادر کرد و حداکثر سن قانونی خدمت سربازی را نیز از ۲۷ سال به ۳۰ سال تغییر داد.

والری زالوژنی فرمانده کل سابق نیروهای مسلح اوکراین اوایل سال ۲۰۲۴ اعلام کرده بود ارتش نیاز به نیم میلیون نیروی نظامی جدید دارد و ماه فوریه نیز از ناتوانی دولت در افزایش نیروهای نظامی اعلام دلسردی کرد.

یکی از دلایل اختلاف آقای زلنسکی با فرمانده کل سابق نیروهای مسلح کشور و اخراج او، مقاومت رئیس‌جمهور اوکراین برای افزایش حداقل سن قانونی خدمت اجباری سربازی عنوان شده است.

با این حال اخیرا آقای زلنسکی گفته بود در صورت لزوم حتی دستور فراخوان بسیج اعزام افراد زیر ۲۵ سال به جبهه جنگ را نیز صادر خواهد کرد.