قضات پیشین دیوان عالی بریتانیا خواستار توقف فروش اسلحه به اسرائیل شدند

ریشی سوناک، نخست‌ وزیر بریتانیا، تاکنون درخواست‌ها برای توقف فوری فروش تسلیحات به اسرائیل را رد کرده است

در ادامه درخواست برخی از حقوقدانان و سیاستمداران بریتانیا از دولت این کشور برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل، سه قاضی پیشین دیوان عالی نیز تأکید کردند که این معاملات ممکن است به معنای شراکت بریتانیا در «نسل‌کشی» در غزه باشد.

به گزارش رویترز در روز پنج‌شنبه، ۱۶ فروردین، قضات و وکلای بریتانیایی در نامه ۱۷ صفحه‌ای خود نوشتند ادامه ارائه کمک نظامی کشورشان به اسرائیل می‌تواند نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد.

در حقوق بین‌الملل صرف کمک به یک عمل مجرمانه که خلاف قوانین شناخته شده جهانی باشد، خود ارتکاب به جرم محسوب می‌شود.

جاناتان سامپشن، یکی از سه قاضی سابق دیوان عالی دادگستری بریتانیا به رادیوی جهانی بی‌بی‌سی گفت نگران است که دولت کشورش از لزوم جلوگیری از قتل عام غافل شده باشد.

ریشی سوناک، نخست‌ وزیر بریتانیا تاکنون با رد درخواست‌ها برای توقف فوری فروش تسلیحات به اسرائیل تأکید کرده به قوانینی که صادرات تسلیحات را بر اساس مجوزهای بسیار دقیق امکان‌پذیر کرده، پایبند است.

پس از حمله ارتش اسرائیل در آغاز این هفته به خودروهای حامل امدادرسانان وابسته به «آشپزخانه مرکزی جهان» در غزه که هفت تن از جمله سه شهروند بریتانیا را کشت، فشارها در آن کشور برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل افزایش یافته است. سه بریتانیایی کشته شده پیشتر در نهادهای امنیتی کشورشان کار کرده بودند.

بیشتر در این باره: وزیر خارجه کانادا می‌گوید کشورش فروش سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند

اد دیوی، عضو پارلمان از حزب لیبرال دموکرات، سومین حزب بزرگ بریتانیا، این هفته گفت مرگ امدادگران کشورش در غزه «مایه شرمساری مطلق است» و تصور این‌که از سلاح‌های ساخت انگلیس برای چنین حمله‌ای استفاده شده باشد «کاملا غیرقابل قبول است».

تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در بریتانیا در روزهای گذشته که گاردین آن را منتشر کرد، حاکی است ۵۶ درصد از بریتانیایی‌ها از ممنوعیت صادرات سلاح و قطعات یدکی به اسرائیل حمایت می‌کنند و تنها ۹ درصد هنوز این نوع معاملات را تأیید می‌کنند.

۳۸ درصد از حامیان حزب حاکم محافظه‌کار حامی ایده قطع فروش تسلیحات به اسرائیل هستند، اما ۷۱ درصد از شهروندان دیگری که این درخواست را دارند، از رأی‌دهندگان حزب اپوزیسیون کارگر هستند که بر اساس نظرسنجی‌ها ممکن است در انتخابات بعدی بریتانیا به میزان زیادی تقویت شود و حتی قدرت را در دست بگیرد.

بریتانیا از جمله مهمات انفجاری، اسلحه و قطعاتی از هواپیماهای نظامی به اسرائیل می‌فروشد اما یک تأمین‌کننده نسبتا کوچک برای اسرائیل است. میزان کلی فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل حدود ۴۲ میلیون پوند و تنها معادل ۰.۲ درصد از کل تسلیحاتی است که اسرائیل خریداری می‌کند.

اما به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، تحریم فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل خطر اقدام مشابه از سوی سایر کشورها را نیز در بردارد.