شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار پاسخ‌گویی اسرائیل درباره جنایات جنگی احتمالی شد

جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل با موضوع جنگ غزه

شش ماه پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که به جنگ ارتش این کشور علیه این گروه در باریکه غزه کشیده شد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای خواهان «پاسخگو کردن اسرائیل» درباره جنایات جنگی احتمالی در نوار غزه شد.

حمله حماس که توسط آمریکا و اروپا گروه تروریستی شناخته می‌شود به خاک اسرائیل ۱۲۰۰ کشته بر جای گذاشت و مقدمه حمله اسرائیل شد که تاکنون در غزه جان بیش از ۳۲ هزار نفر را گرفته است.

۲۸ کشور در نشست روز جمعه، ۱۷ فروردین، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو از این قطعنامه حمایت کرده و ۱۳ کشور رأی ممتنع دادند.

آمریکا و آلمان در کنار چهار عضو دیگر شورای حقوق بشر با مفاد قطعنامه مخالفت کردند. اسرائیل که عضو شورا نیست و حق رأی ندارد، از قطعنامه شدیدا انتقاد کرد.

به گزارش رویترز، قطعنامه تأکید دارد که باید نسبت به پاسخگو کردن اسرائیل در قبال تمامی موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین جنگی اطمینان یافت و اسرائیل نباید احساس کند که از مجازات معاف است.

این قطعنامه همچنین از گزارش‌های مربوط به «پایمال شدن جدی حقوق بشر» در سایر مناطق اراضی فلسطین که زیر حاکمیت اسرائیل است، ابراز نگرانی عمیق کرد.

مِیراو اِلون شاحار، نماینده اسرائیل در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد، گفت شورای حقوق بشر سازمان ملل از مدت‌ها پیش، از مردم اسرائیل غافل و «مدافع حماس» شده است.

بیشتر در این باره: اسرائیل در پی هشدار بایدن با افزایش ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه موافقت کرد

خانم شاحار پس از این‌که به نمایندگان اعضای شورا گفت دارند به مفاد قطعنامه‌ای رأی می‌دهند که حق اسرائیل در دفاع از مردم خود را سلب می‌کند و حماس را در قتل و شکنجه اسرائیلی‌ها مجاز می‌داند، به نشانه اعتراض از تالار خارج شد.

وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قعطنامه شورای حقوق بشر نشان ادامه رویکرد «ضد اسرائیلی» این نهاد سازمان ملل است.

اسرائیل از دیرباز و مدت‌ها پیش از جنگ جاری غزه، منتقد شورای حقوق بشر بوده و معتقد است که این نهاد سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌های ضد اسرائیلی ید طولایی دارد.

آمریکا هرچند به قطعنامه رأی مخالف داد، اما میشل تیلور، نماینده آمریکا در ژنو گفت اقدامات اسرائیل برای کاهش آسیب وارده به غیرنظامیان به حد کافی نبوده است.

همزمان، وزیر خارجه آلمان که دیگر دولت متحد اسرائیل در غرب است، روز جمعه از اسرائیل خواست تعهدات خود را برای افزایش کمک‌رسانی به غزه به سرعت و بدون بهانه عملی کند.

آنالنا بائربوک در پستی در شبکه ایکس با اشاره به نیاز ساکنان غزه به امدادرسانی نوشت، به همین دلیل بود که آلمان و متحدانش برای گشایش گذرگاه اِرز و بندر اشدود قاطعانه تلاش کردند.

کابینه امنیتی اسرائیل پنج‌شنبه شب زیر فشار متحدان این کشور موافقت کرد گذرگاه ارز در حد فاصل اسرائیل و غزه و همچنین بندر اسرائیلی اشدود برای لنگر انداختن کشتی‌های خارجی حامل کمک جهت مردم غزه مورد استفاده قرار گیرد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با استقبال از تصمیم دولت اسرائیل به عنوان یک «تحول مثبت»، گفت آمریکا برای اطمینان یافتن از اقدامات اسرائیل شمار کامیون‌های امدادی را که وارد غزه می‌شوند، رصد خواهد کرد.