بهای دلار در بازار آزاد به ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید

در ادامه سقوط پیاپی ارزش ریال طی روزهای گذشته، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ایران بار دیگر روند صعودی طی کرد و به رقم بی‌سابقه ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت دلار در روز شنبه ۱۸ فروردین ۲.۲ درصد و طی یک هفته گذشته حدود ۷.۵ درصد جهش داشته است.

در زمان تنظیم این گزارش و بر اساس آنچه وب‌سایت‌های غیررسمی گزارش داده‌اند، یورو به ۷۱ هزار تومان و پوند بریتانیا به ۸۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود.

اوج‌گیری نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال، از اوایل زمستان پارسال آغاز شد و بعد از حمله هفته گذشته اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در سوریه و تهدیدات مقامات ایران شتاب گرفته است.

بیشتر در این باره: قیمت دلار آمریکا در ادامه صعود در بازار آزاد ایران از مرز ۶۴ هزار تومان گذشت

مقامات ایران پیشتر «فضاسازی رسانه‌های فارسی زبان خارجی» را عامل نوسانات در بازار ارز معرفی کرده بودند، اما آمارهای گمرکی نشان از اوج‌گیری تراز منفی تجاری ایران در ماه‌های گذشته دارد.

در مجموع تراز تجارت غیرنفتی ایران در سال گذشته خورشیدی به رقم بی‌سابقه منفی ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۲.۵ برابر و نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریبا ۴.۵ برابر شده است.

همچنین ایران طی سال‌های گذشته با توسل به قاچاق دلار از عراق سعی در افزایش ذخایر ارزی خود داشت، اما طی ماه‌های گذشته آمریکا دولت بغداد را مجبور به اتخاذ تدابیر سخت‌گیرانه علیه قاچاق دلار به ایران کرده و با اعمال تحریمهایی، دسترسی چندین بانک عراقی به دلار را محدود کرده است.

پول ملی ایران در روز شنبه ۱۸ فروردین نسبت به آغاز کار دولت ابراهیم رئیسی، ۶۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

این در حالی است که ابراهیم رئیسی در تبلیغات انتخاباتی و آغاز کار دولت، وعده ثبات در بازار ارز و مهار تورم را داده بود.

پول ملی ایران از دو سال پیش عنوان «کم‌ارزش‌ترین پول جهان» را یدک می‌کشد.