آینده نیروهای آمریکایی در عراق محور مذاکرات فرماندهان نظامی دو کشور

نیروهای آمریکایی در نزدیکی موضل (عکس ۲۰۱۶)

وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات ارشد نظامی آمریکایی و عراقی در هفته جاری در مورد مرحله بعدی حضور نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین‌المللی در عراق، گفت‌وگو کردند.

طبق این بیانیه، ژنرال اریک کوریلا، ارشدترین مقام نظامی آمریکا در خاورمیانه، و ژنرال عبدالامیر رشید یارالله، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عراق، جلسه افتتاحیه کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق را برگزار کردند.

پنتاگون می‌گوید، این نشست به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

در این بیانیه آمده است: هر دو فرمانده نظامی «بر تعهد خود به فرآیندی برای تغییر مأموریت ائتلاف بین‌المللی از شکست داعش در عراق به مشارکت امنیتی دوجانبه بین عراق و ایالات متحده و سایر کشورهای ائتلاف تاکید کردند.»

کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق برای رایزنی و گفت‌وگوی نظامی بین فرماندهان و متخصصان دفاعی عراق و ایالات متحده شکل گرفته است.

از زمان راه اندازی این نهاد در ژانویه ۲۰۲۴، سه کمیته فرعی توسط این کمیسیون تأسیس شده و جلساتی را در بغداد با حمایت اعضای ائتلاف برگزار کرده است. در این نشست‌ها درباره تهدید گروه حکومت اسلامی، داعش، محیط عملیاتی و توانایی‌های نیروهای امنیتی عراق بحث و رایزنی شده است.

یک مقام نظامی پنتاگون نیز در همین زمینه در مصاحبه با بخش انگلیسی العربیه مذاکرات بین فرماندهان آمریکایی و عراقی را «بسیاردوستانه و سازنده» خواند.

این مقام نظامی اضافه کرد که قرار است کمیسیون عالی نظامی آمریکا و عراق نشست دیگری در تابستان برگزار کنند.

حدود دوهزار و ۵۰۰ نظامی آمریکایی در عراق مستقرند که وظیفه اصلی آنها ارائه مشاوره و کمک به نیروهای عراقی برای پیشگیری از تجدید فعالیت گروه حکومت اسلامی موسوم به «داعش» است.

این گروه افراطی که از سوی بسیاری کشورها تروریستی شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۴ بخش گسترده‌ای از خاک عراق و سپس مناطق شرقی سوریه را تصرف کرد.

پس از چند سال نبرد که نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در آن نقش مهمی ایفا کردند، این گروه شکست خورد و بخش اعظم مناطقی که در عراق و سوریه تصرف کرده بود آزاد شد.

صدها تن از نظامیان کشورهای اروپایی نیز تحت فرماندهی این ائتلاف هستند.

حکومت عراق می گوید گروه داعش شکست خورده و در نتیجه مأموریت ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به پایان رسیده است، ولی در عین حال مایل است راه‌های گوناگون برای ادامه همکاری دوجانبه با کشورهای عضو این ائتلاف، از جمله همکاری نظامی، آموزشی و تسلیحاتی را بررسی کند.

عراق در‌ عین حال می‌گوید حضور نیروهای این ائتلاف به عاملی برای تداوم بی ثباتی تبدیل شده است.

با استفاده از بیانیه پنتاگون، العربیه و رادیو فردا