سرویس امنیتی روسیه می‌گوید «حمله تروریستی» به یک کنیسه در مسکو را خنثی کرده است

عکس از کنیسه کورال در مسکو

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد یک حمله تروریستی به یکی از کنیسه‌های یهودیان در پایتخت این کشور را خنثی کرده است.

گزارش اف‌اس‌بی در روز پنج‌شنبه، ۲۳ فروردین، افزود مظنونی که قصد بمب‌گذاری داشت، از سوی نیروهای امنیتی هدف قرار گرفت و از پای درآمد.

بیانیه روسیه حاکی است که این فرد خارجی ۲۲ ساله در کشور خود نیز سابقه جنایی داشت و به دلیل عقاید رادیکال شده و «تماس با افرادی که به دلیل مشارکت در فعالیت‌های تروریستی محکوم شده و حامی ایدئولوژی سازمان‌های تروریستی بین‌المللی بودند» زندانی شده بود.

سرویس امنیت فدرال روسیه به نام مظنون اشاره نکرده، اما فرد کشته شده را اهل یکی از جمهوری‌های آسیای میانه معرفی کرده که سال میلادی گذشته وارد روسیه شده بود.

بر اساس این گزارش، مظنون در پی رسیدن به روسیه «تدارکات گسترده‌ای» برای انجام حمله مورد نظر خود را آغاز کرد؛ در اطراف کنیسه به گشت‌زنی پرداخت تا از وضعیت محل و کنیسه آگاه شود و شروع به تهیه مواد لازم برای ساخت بمب کرد و قصد داشت نیت خود را در زمان برگزاری یک آیین مذهبی با حضور شمار زیادی از یهودیان عملی کند.

بیانیه تشکیلات امنیت فدرال روسیه افزود نیروهای امنیتی چهارشنبه این هفته به آپارتمان محل زندگی‌ این فرد مراجعه کردند تا او را دستگیر کنند اما وی به دلیل «مقاومت» کشته شد. از خانه این فرد «یک بمب قوی» و «کاملا عملیاتی» نیز به دست آمده است.

بیشتر در این باره: احتمال افزایش آمار قربانیان حمله مرگبار به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نوشت جامعه یهودی مسکو درستی گزارش در خصوص وجود خطر جدی برای این جامعه را «تأیید کرد».

خاخام اعظم روسیه، برل لازار، که رابطه نزدیکی نیز با ولادیمیر پوتین دارد، از «کوشش‌های صمیمانه» روسیه که «بدون شک جان بسیاری را نجات داده است» قدردانی کرد.

سرویس امنیت فدرال روسیه پنج هفته پیش نیز از خنثی کردن یک حمله دیگر به یک کنیسه یهودیان در مسکو خبر داده و اعلام کرده بود که عاملان آن اعضای یک گروه وابسته به داعش با اصالت افغانستانی عضو «شاخه خراسان» بودند.

تشکیلات امنیتی روسیه در مورد رویداد ۱۶ اسفند گفته بود آن عوامل افغانستانی از منطقه کالوگا در جنوب غرب مسکو وارد پایتخت شده و در حالی که مهمات و قطعات بمب همراه داشتند، در عملیات نیروهای امنیتی، پس از مقاومت در برابر دستگیری، کشته شدند.

روز سوم فروردین امسال چهار مهاجم مسلح، که بعدا گروه داعش عضویت آن‌ها را تأیید کرد، لحظاتی قبل از آغاز کنسرت یک گروه راک روسی در تالار کروکوس، در خارج از مسکو، با تیربار به سوی حاضران حمله کردند.

آن حمله به کشته شدن دست‎‌کم ۱۴۳ تن، زخمی شدن بیش از ۵۰۰ تن و انهدام تالار به دلیل آتش‌سوزی وسیع در آن منجر شد.

روسیه دو روز بعد از آن رویداد که مرگبارترین اقدام داعش در سال‌های اخیر بود، چهار عامل حمله را در استان بریانسک بازداشت کرد.