«کمک قابل توجه» چین به «بزرگ‌ترین توسعه نظامی» در روسیه از زمان شوروی

شی جین‌پینگ (چپ) در کنار ولادیمیر پوتین در سفر به مسکو در سال ۲۰۲۳

مقام‌های عالی‌رتبه آمریکایی می‌گویند که پکن در اجرای «بزرگ‌ترین» پروژه توسعه نظامی روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی نقشی قابل توجه دارد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این مقام‌ها که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود امیدوارند با افشای اطلاعات ایالات متحده در این زمینه فشار افکار عمومی بر حکومت چین را افزایش دهند.

همزمان امید آمریکا به این است که افشای چنین اطلاعاتی باعث شود متحدان اروپایی‌اش نیز فشار خود بر پکن را افزایش دهند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، قرار است در هفته جاری به چین سفر کند.

هفته گذشته، واشینگتن هشدار داد که چنان چه مسکو در جنگ اوکراین پیشرفت کند، پکن را مسئول خواهد دانست.

مناسبات روسیه با چین در سال‌های اخیر عمیق‌تر شده و مشارکت راهبردی آنها از زمان تهاجم مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.

بیشتر در این باره: چین: انتقاد یا فشار بر سر روابط با روسیه را نمی‌پذیریم

تحلیلگران می‌گویند چین در رابطه با روسیه دست بالا را دارد و با ادامه جنگ روسیه و تشدید انزوای بین‌المللی مسکو، این نفوذ چین افزایش هم خواهد یافت.

بر اساس اطلاعاتی که تازه منتشر شده، چین هم‌اکنون در چند حوزه از جمله تولید مشترک پهپاد، قابلیت‌های فضایی و صادرات اقلام صنعتیِ «حیاتی در روند تولید موشک‌های بالیستیک» به روسیه کمک می‌کند.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، چین در بازسازی زیرساخت‌های صنایع نظامی روسیه «که از زمان حمله به اوکراین به ضعف چشمگیر دچار شده بود» نقش کلیدی داشته است.

به گفته این مقام که نامش فاش نشده، مسکو بدون کمک پکن «به‌سختی می‌تواند» به جنگ با اوکراین ادامه دهد.

بر اساس اطلاعاتی که آمریکا دارد، سال گذشته ۹۰ درصد واردات الکترونیکی روسیه «که در تولید موشک و تانک و جنگنده کاربرد دارند» از چین بوده است.

چین پیشتر اعلام کرده است که «انتقاد یا فشار» در مورد روابط خود با روسیه را نخواهد پذیرفت.

پکن ادعا می‌کند که در مناقشه اوکراین بی‌طرف است، اما به دلیل خودداری از محکوم کردن مسکو بابت تهاجم به اوکراین و همچنین حمایت غیرمستقیم از روسیه از طریق ادامه تجارت با این کشور بارها مورد انتقاد قرار گرفته است.