فرانسه سفیر خود را از جمهوری آذربایجان فراخواند

الهام علی‌اف (عکس از آرشیو)

فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد که سفیر خود را در جمهوری آذربایجان برای مشورت فراخوانده است و باکو را به آسیب زدن به روابط دوجانبه متهم کرد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای خبر داد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور با آن بولون، سفیر فرانسه در باکو دیدار و گفت‌وگو کرد.

فرانسه، جمهوری آذربایجان را متهم کرد که «در ماه‌های اخیر به اقدامات یکجانبه‌ای که به روابط دو کشور آسیب می‌زند» ادامه داده است.

جمعیت پرشماری از ارامنه مهاجر ساکن فرانسه هستند و این کشور بارها از سوی باکو به حمایت «جانبدارانه از ارامنه» در اختلافات مرزی دو کشور متهم شده است. اما مناسبات پاریس با باکو به دلیل مناقشه بر سر منطقه ناگورنو-قره باغ متشنج شده است.

جمهوری آذربایجان شهریورماه سال گذشته در یک تهاجم گسترده، این منطقه را که طبق قوانین بین‌المللی بخشی از قلمرو جمهوری آذربایجان تلقی می‌شود، تصرف کرد.

امانوئل مکرون و دیگر مقامات فرانسوی مدت‌هاست که ابراز نگرانی کرده‌اند که الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به همین جا بسنده نخواهد کرد و طرح‌هایی برای تصرف خاک ارمنستان دارد.

وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد: «امانوئل مکرون در دیدار با آن بولون ضمن ابراز تاسف از اقدامات جمهوری آذربایجان گفت، امیدوار است که باکو در مورد نیاتش شفاف‌سازی کند.»

در این بیانیه آمده است: «فرانسه بر حمایت خود از عادی‌سازی روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان با رعایت قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی دو کشور تاکید می‌کند.»

در همین حال، گسترش همکاری‌های دفاعی ارمنستان و فرانسه باعث نارضایتی روسیه از ایروان شده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه