محمود عباس: تشکیلات خودگردان فلسطینی در رابطه با آمریکا «تجدیدنظر» می‌کند

دیدار محمود عباس با وزیر خارجه آمریکا در آبان سال گذشته

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی می‌گوید در پی رأی وتو ایالات متحده به قطعنامه درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، این تشکیلات در روابط خود با واشینگتن «تجدیدنظر» خواهد کرد.

محمود عباس روز شنبه اول اردیبهشت در گفت‌وگو با وفا، خبرگزاری رسمی این تشکیلات، گفت: «رهبری فلسطین در روابط دوجانبه با آمریکا تجدیدنظر خواهد کرد تا از منافع مردم و نهضت ما و حقوق خود اطمینان یابد.»

او در این مصاحبه اختصاصی که نسخه عربی آن منتشر شده است، ایالات متحده را به «حمایت از اشغالگری» اسرائیل متهم کرد و گفت سایر کشورهای جهان با درخواست عضویت فلسطین در سازمان ملل بر اساس حقوق بین‌المللی موافق بودند.

بیشتر در این باره: آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

در جریان رأی‌گیری روز ۳۰ فروردین، ۱۲ کشور عضو شورای امنیت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حمایت کردند. در این رای‌گیری بریتانیا، عضو دائم شورای امنیت، به همراه سوئیس، عضو غیر دائم، به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

آمریکا با وتو کردن این قطعنامه در حالی مانع از تصویب آن شد که علاوه بر فرانسه، چین و روسیه، سه عضو دائم شورای امنیت، ژاپن و کره جنوبی، دو متحد آسیایی آمریکا، نیز به پیش‌نویس قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل رای مثبت دادند.

محمود عباس همچنین روز شنبه وعده داد که تشکیلات خودگران یک «راهبرد جدید» و مستقل برای حفاظت از تصمیمات ملی فلسطین طراحی می‌کند و دیگر از دیدگاه‌های منطقه‌ای آمریکا پیروی نخواهد کرد.

او همچنین مدعی شد که این اقدام ایالات متحده باعث «خشم بی‌سابقه مردم فلسطین» و منطقه شده است.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل پنجشنبه در نشست شورای امنیت گفت: «ایالات متحده همچنان به حمایت قوی از راه حل ایجاد دو کشور ادامه می‌دهد. »

این دیپلمات آمریکایی تصریح کرد که «وتوی» این قطعنامه را نباید به مثابه مخالفت ایالات متحده با تشکیل دولت فلسطین دانست، بلکه تاکیدی بر این است که تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین چنین اتفاقی محقق خواهد شد.