«افزایش فشار» توسط حکومت سعودی در فضای مجازی در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس

این خبر پس از سفر بلینکن (راست) به ریاض منتشر شده است

خبرگزاری بلومبرگ از تشدید اقدامات عربستان سعودی در بازداشت کسانی در این کشور خبر داده است که در فضای مجازی به اسرائیل حمله می‌کنند.

به نوشته این خبرگزاری، هرچند محدودیت برای آزادی بیان در عربستان امری عادی است، دیپلمات‌های خارجی مستقر در ریاض و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند «موج دستگیری‌های اخیر» از «نگرانی‌های امنیتی» این کشور ناشی می‌شود که به طور مشخص با حمله مرگبار گروه افراطی حماس به اسرائیل و عواقب آن مرتبط است.

گروه حماس توسط آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی قلمداد می‌شود و با عربستان سعودی هم مناسباتی ندارد.

بلومبرگ در گزارش خود در روز پنج‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، نوشت افزایش بازداشت شهروندان عربستان به دلیل انتشار پست‌هایی در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با جنگ اسرائیل و حماس نشان می‌دهد که ریاض خود را «برای موافقت با روابط دیپلماتیک با اسرائیل آماده می‌کند».

این گزارش به نقل از یک شهروند سعودی بازداشت شده نوشته است که نیروهای امنیتی عربستان دستور گرفته‌اند علیه وبلاگ‌نویس‌هایی که در خصوص عادی‌سازی رابطه کشورشان با اسرائیل موضع مخالف دارند با قاطعیت اقدام کنند.

روزنامه یدیعوت آخرونوت نیز پنج‌شنبه نوشته بود هرچند شمار بازداشتی‌های مرتبط با اظهارات ضد اسرائیلی معلوم نیست، اما یک شهروند سعودی که یک عضو خانواده‌اش بازداشت شده، تعداد بازداشت‌شدگان را حدود ۴۰۰ تن اعلام کرده است.

بیشتر در این باره: «دستیابی قریب‌الوقوع» آمریکا و عربستان به یک توافق امنیتی

بلومبرگ پنج‌شنبه نوشته بود آمریکا و عربستان به یک توافق امنیتی دوجانبه «تاریخی» بسیار نزدیک شده‌اند که مسیری نیز برای عادی‌سازی رابطه دولت سعودی با اسرائیل را در صورت متعهد شدن اسرائیل به برپایی کشور مستقلی برای فلسطینیان باز می‌گذارد.

شبکه کان و شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل نیز در همین روز گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو با وجود تأکید بر ادامه جنگ با گروه افراطی حماس در غزه، همچنان بسیار مشتاق عادی‎‌سازی رابطه با عربستان است.

اما به نوشته یدیعوت آخرونوت، عربستان به اسرائیل پیام داده که عملیات زمینی ارتش این کشور در رفح «یک اشتباه بزرگ» خواهد بود و احتمال عادی‌سازی رابطه را دورتر خواهد کرد.

رسانه‎‌های اسرائیل این هفته در روزهای حضور آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، از فرود «هواپیمای اختصاصی که ویژه مقامات موساد است» در خاک عربستان خبر داده بودند.

در هفته‌های پیش از حمله غافلگیرانه حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته، فضای منطقه تحت تأثیر تلاش‌ها و اظهارنظرهای پیاپی سران اسرائیل، عربستان و آمریکا در خصوص محتمل بودن عادی‌سازی رابطه سعودی-اسرائیلی بود و دو وزیر اسرائیلی نیز تنها چند روز پیش از حمله حماس، رسما به عربستان سفر کرده بودند.

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، اواخر شهریور گذشته در گفت‌وگو با فاکس نیوز تأیید کرده بود که کشورش و اسرائیل «بیش از هر وقت دیگر» به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

در پی حمله مرگبار حماس به خاک اسرائیل، مقامات و کارشناسان بسیاری در منطقه و جهان چنین نظر دادند که یکی از اهداف اصلی حمله حماس به اسرائیل از بین بردن کوشش‌های برقراری مناسبات دیپلماتیک میان اسرائیل و عربستان بود.