رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران: از ابتدای سال ۱۰ درصد تولید هم نداشته‌ایم

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید تحت تأثیر مشکلاتی که باعث تعطیلی و اعتصاب طلافروشان در هفته‌های اخیر شد، از ابتدای سال تاکنون «۱۰ درصد هم تولید در سطح کشور نداشته‌ایم».

نادر بذرافشان روز شنبه ۵ خرداد به خبرگزاری ایسنا گفت این آمار اصلا خوب نیست و ممکن است در آینده، مشکلاتی را برای حوزه صنعت طلا، به‌ویژه برای واحدهای تولیدی ایجاد کند و آنها دچار آسیب‌های مالی و اقتصادی شوند.

او در ادامه تصریح کرد جلوگیری از این شرایط مستلزم این است که مسئولان نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

دولت طی چند سال گذشته نه تنها بر خرید و فروش سکه مالیات وضع کرده، بلکه فروش طلا و جواهرات نیز مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده و طی چند ماه گذشته تصمیم دولت برای اعمال «مالیات بر عایدی سرمایه» طلافروشان نیز منجر به اعتصاب گسترده این صنف شده است.

طی هفته‌های گذشته دولت همچنین ده‌ها واحد صنفی طلافروشان را در واکنش به اعتصاب آنها پلمپ کرده است.

بیشتر در این باره: گسترش تعطیلی مغازه‌ها و «اعتصاب» طلافروشان به شهرهای مختلف ایران

تداوم اعتصاب طلافروشان که بیشتر در شهرهای بزرگ کشور در جریان است موجب عقب‌نشینی دولت شد و در نهایت وزارت صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه در نامه‌ای به رئیس «اتحادیه طلا و جواهر تهران» اعلام کرد که ثبت موجودی طلا [و دارایی‌ها] در سامانه جامع تجارت مشمول واحدهای ساخت و طلافروشی‌ها نیست و «صرفاً برای تولید طلا الزامی است».

با اینحال اعتصاب طلافروشان کماکان ادامه داشت و رئیس اتاق اصناف ایران ۳۰ اردیبهشت مدعی شد دغدغه‌های صنف طلافروشان برطرف شده و تهدید کرد که با حل شدن مشکلات صنف طلافروشان، اگر افرادی بخواهند اعلام کنند مغازه‌ها را باز نمی‌کنند، «به طور جد برخورد خواهیم کرد».

دولت سیزدهم ادعا می‌کند «سامانه جامع تجارت» براس ثبت دارایی‌های طلای صنف طلافروشان صرفا برای تسهیل دسترسی تجار و بازرگانان به اطلاعات تجارت داخلی و نیز امکان نظارت و سامان‌بخشی به بخش‌های مختلف بازار خرید و فروش و بازرگانی طراحی شده است.

این ادعا برخلاف اهداف اولیه ثبت دارایی‌های طلافروشان در سامانه جامع تجارت است که در راستای اعمال «مالیات بر عایدی سرمایه» طلافروشان ایجاد شده بود.

بازار خرید طلا و جواهرات در ایران از پارسال در رکود شدید است.

آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد خرید جواهرات طلا از طرف شهروندان ایران در سال گذشته میلادی ۹ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافت و در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی نیز تغییری نسبت به دور مشابه پارسال دیده نمی‌شود.

ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۷.۳ تن جواهرات خریداری کرده‌اند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ و قبل از تحریمهای آمریکا علیه ایران ۴۵ تن بود.