وزیر دفاع اسپانیا: جنگ غزه «نسل‌کشی واقعی» است

وزیر دفاع اسپانیا در میانه تیره شدن روابط میان این کشور و اسرائیل در پی به رسمیت شناختن «کشور فلسطین» توسط دولت مادرید، جنگ غزه را «نسل‌کشی واقعی» نامید.

مارگاریتا روبلس، وزیر دفاع اسپانیا، روز شنبه پنجم خرداد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی تی‌وی‌ای اظهاراتی مشابه حرف‌های چند روز پیش معاون نخست‌وزیر این کشور داشت.

او که درباره تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و درگیری‌ها درآفریقا در حال اظهارنظر بود، در جریان این مصاجبه گفت: «نمی‌توانیم آنچه را در غزه رخ می‌دهد و یک نسل‌کشی واقعی است، نادیده بگیریم.»

به گزارش رویترز، مقام‌های اسرائیلی هنوز به این اظهارنظر واکنش نشان نداده‌اند.

خانم روبلس درباره تصمیم دولت اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نیز تصریح کرد این اقدامی علیه اسرائیل نبوده است،‌ بلکه با هدف کمک به «پایان دادن خشونت در غزه» اتخاذ شده است.

بیشتر در این باره: نروژ، ایرلند و اسپانیا «کشور فلسطین» را به رسمیت می‌شناسند

اسپانیا همراه با نروژ و ایرلند روز دوم خرداد در «اقدامی تاریخی» اعلام کردند که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسند؛ تصمیمی که با خشم اسرائیل و خوشحالی مردم سرزمین‌های فلسطینی روبرو شد.

این سه کشور خبر دادند از روز هشتم خرداد این تصمیم را عملی خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در واکنش به این تصمیم هشدار داد اقدام سه کشور اروپایی منجر به تشکیل یک «کشور تروریستی» خواهد شد.

او با انتشار بیانیه‌ای گفت قصد چندین کشور اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین «پاداشی برای تروریسم» است.

«نسل‌کشی» خواندن حملات اسرائیل به غزه از سوی مقام‌های اسپانیا به عنوان عضو اتحادیه اروپا در حالی تکرار شده است که آفریقای جنوبی در پرونده‌ای که سال گذشته در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه گشود، اسرائیل را به نسل‌کشی متهم کرده است.

قضات این دیوان هرچند هنوز به شکل واضح این اتهام را تأیید نکرده‌اند، اما در دو نوبت احکامی برای پایان دادن به خشونت‌ها در غزه صادر کردند.

در حکم دوم که روز جمعه به شکل اضظراری صادر شد، دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل دستور داد عملیات نظامی در رفح، واقع در جنوب نوار غزه، را متوقف کند و ظرف یک ماه در مورد اجرای این حکم گزارش دهد.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا، روز شنبه گفت اسرائیل باید از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری پیروی کند.

بیشتر در این باره: بمباران رفح توسط اسرائیل به‌رغم حکم دیوان بین‌المللی لاهه

با این حال گزارش‌ها حاکی از ادامه بمباران رفح در جنوب غزه توسط جنگنده‌های اسرائیل در روز شنبه علی‌رغم صدور دستور ادیوان بین‌المللی دادگستری است.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، چهارشنبه هفته گذشته گفت اگر دولت‌های بیشتری کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، این اقدام فشارهای بین‌المللی برای به نتیجه رسیدن آتش‌بس میان اسرائیل و حماس را تشدید خواهد کرد.

در همین حال مقام‌های وزارت بهداشت غزه که زیرنظر گروه افراطی حماس اداره می‌شود، روز شنبه اعلام کردند مجموع تلفات ناشی از حملات اسرائیل طی هفت ماه گذشته در نوار غزه به ۳۶ هزار نفر رسیده است.

گروه حماس که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی شده است، ۱۵ مهر سال گذشته با یورش ناگهانی به جنوب اسرائیل حدود ۱۲۰۰ تن را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

اسرائیل از روز بعد از این اقدام، حملات هوایی، دریایی و زمینی به نوار غزه را آغاز کرد که به رغم فشارهای بین‌المللی، همچنان ادامه دارد.