مدفون شدن دست‌کم ۶۷۰ نفر بر اثر رانش زمین در پاپوآ گینه نو

رانش زمین در روستاهای دورافتاده‌ کشور پاپوآ گینه نو، نزدیک به هزار و ۲۰۰ خانه را زیر خاک و گل برده است و دست‌کم ۶۷۰ نفر مدفون شده‌اند.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۵ خرداد از قول رسانه‌های محلی گزارش داده که ساعت ۳ بامداد جمعه، رانش زمین روستای کواکالام را ویران کرده است.

این روستا در ۶۰۰ کیلومتری شمال غرب پایتخت کشور و در ارتفاعات انگا قرار گرفته است.

وزارت خارجه استرالیا نیز گفته است رانش زمین در منطقه مولیتاکا در کشور پاپوآ گینه نو شش روستا را تحت تاثیر قرار داده است.

پاپوآ گینه نو با ۱۰ میلیون جمعیت، دومین کشور بزرگ اقیانوسیه بعد از استرالیا است و در شمال این کشور واقع است.

نیروهای امداد استرالیایی عازم پاپوآ گینه نو شده و تاکنون چهار جسد را از میان گل و لای بیرون آورده‌اند.

رانش زمین راه‌های ارتباطی به روستای کواکالام و مناطق اطراف را از بین برده و ساکنان آن با کمبود شدید آب آشامیدنی، غذا و سرپناه مواجه هستند.

گزارش‌ها حاکی است که رانش زمین کماکان ادامه دارد و احتمال می‌رود شمار واقعی تلفات بیشتر از برآوردهای کنونی باشد.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی از تلاش مردم برای بالا رفتن از صخره‌ها برای رسیدن به منطقه‌ای که زیر گل و لای مانده خبر می‌دهد و برای یافتن افراد مدفون شده در زیر درختان ریشه‌کن شده، صخره‌ها و گل و لای تقلا می‌کنند.

رسانه‌های محلی و بین‌المللی می‌گویند امدادرسانی به محلی که رانش زمین اتفاق افتاده تنها با بالگرد ممکن است و راه‌ها کلاً تخریب شده است.

با این حال، روز گذشته یک تیم پزشکی با موفقیت از طریق بالگرد به این منطقه اعزام شد، اما کمک‌رسانی به خاطر ویران شدن روستا به کندی پیش می‌رود.

یک مقام سازمان ملل می‌گوید رانش زمین در محوطه‌ای به بزرگی سه تا چهار زمین فوتبال اتفاق افتاده، اما ازدحام جمعیت در همان محل زیاد بوده است.