۱۱ کشته و ده‌ها زخمی در حملات روسیه به مناطق مسکونی اوکراین

حمله روسیه به خارکیف در روز شنبه

حمله هوایی روسیه به یک فروشگاه بزرگ ابزارآلات در منطقه مسکونی خارکیف اوکراین دست‌کم یازده کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

فرماندار خارکیف روز شنبه ۵ خرداد اعلام کرد دو بمب هدایت‌شونده روسیه به فروشگاه «اپی‌سنتر» در خارکیف اصابت کرده است.

ایگور ترخوف، شهردار خارکیف می‌گوید حدود ۱۲۰ نفر در زمان انفجار بمب‌ها در فروشگاه حضور داشتند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین دوباره با اشاره به حملات روسیه از متحدان غربی خواست برای کمک به تقویت پدافند هوایی برای ایمن نگه داشتن شهرهای این کشور کمک کنند.

او در ادامه تصریح کرد حمله جدید روسیه یک مرکز خرید را هدف گرفت؛ جایی که افراد زیادی در آن حضور داشتند و این به وضوح «عملی تروریستی» است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد یکی از موشک‌های هدایت‌شونده روسیه که به منطقه مسکونی برخورد کرده، دهانه‌ای به عمق چند متر در سنگفرش ساختمان دارای یک اداره پست، یک سالن زیبایی و یک کافه بر جای گذاشته است.

روسیه طی روزهای گذشته حملات به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین را به شدت افزایش داده و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید ارتش این کشور در تلاش است که با تسخیر خارکیف، یک منطقه حائل میان مناطق اشغالی و اوکراین ایجاد کند.

روسیه با اشغال بخش‌هایی از خارکیف در ماه جاری میلادی بزرگ‌ترین پیشروی ارضی خود را در ۱۸ ماه گذشته در اوکراین انجام داده است.

آقای زلنسکی با محکوم کرد حمله به مناطق مسکونی گفت این اقدام کرملین «نمونه دیگری از جنون روسیه» و غیر قابل توصیف است.

او در ادامه تصریح کرد به رهبران جهان می‌گوییم اوکراین به سامانه‌های دفاع هوایی کافی نیاز دارد تا از مردم خود محافظت کند.

کرملین مدعی است که غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌‎دهد، اما طی ۲۷ ماهی که از تهاجم روسیه به اوکراین می‌گذرد هزاران غیرنظامی در حملات ارتش کرملین به مناطق مسکونی کشته شده‌اند.